Laatste updates

De gevolgen van de Brexit voor jouw webshop.

19/07/2019
·
6 minuten leestijd
Afbeelding voor De gevolgen van de Brexit voor jouw webshop.

In deze blog lees je alles over de Brexit en de verwachte gevolgen daarvan voor jouw webshop. Echter zijn de onderhandelingen nog in volle gang. Sinds de Brexit (vrijdag 31 januari 2020) is namelijk een overgangsperiode ingegaan. Deze overgangsperiode duurt t/m 31 december 2020 en wordt gebruikt om te onderhandelen over de toekomstige relatie van het VK en de EU. Tot die tijd blijven alle bestaande EU-regels en wetten voor het Verenigd Koninkrijk gelden. Mochten zowel de Europese Unie als het Verenigd Koninkrijk ermee instemmen, dan kan de overgangsperiode eenmalig worden verlengd t/m 31 december 2022. Dit betekent dat informatie aan verandering onderhevig is. We adviseren je daar rekening mee te houden, tijdens jouw voorbereidingen op de Brexit.

MyParcel x Brexit.

Het Verenigd Koninkrijk, bestaande uit Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland, zal de Europese Unie verlaten. Ook wel de Brexit. De gunstige voorwaarden die bij de handel tussen EU-landen onderling gelden, zijn straks niet meer van toepassing op de handel tussen EU-landen en het VK. Dit zijn bijvoorbeeld voorwaarden op het gebied van bezorgtijden, aanlevervoorwaarden, douaneformaliteiten en tarieven.


Wanneer we ons voorbereiden op de Brexit, verwachten we dat wij al onze proces- en systeem gerelateerde zaken dienen aan te passen zodat het versturen van post en pakketten met goederen naar het VK voortaan als NON EU-land zendingen worden verwerkt. Nog niet bekend met wereldwijd versturen? In onze blog helpen we je op weg. Tenslotte zijn in de tabel hieronder de verschillen in specificaties van de twee soorten zendingen alvast weergegeven.

EU zending 

Gewicht 0 – 23 kg
Minimum formaat 10 x 10 x 1 cm
Maximum formaat 100 x 70 x 58
Totale omvang pakket 300 cm (= L + 2 x B + 2 x H)
Verzekering Handtekening voor ontvangst en verzekering tot inkoopwaarde van € 500,- is standaard inbegrepen
Track & Trace  Beschikbaar voor jou en je klant

Wereld zending 

Gewicht 0 – 20 kg
Minimum formaat 10 x 10 x 1 cm
Maximum formaat 100 x 50 x 50
Verzekering Handtekening voor ontvangst en verzekering tot inkoopwaarde van € 200,- is standaard inbegrepen
Track & Trace  Beschikbaar voor jou en je klant

Wat verandert de Brexit voor jouw webshop?

Om je een compleet beeld te geven van wat je kunt verwachten na de Brexit wanneer je naar het Verenigd Koninkrijk verstuurt, bieden we je een overzicht van de verwachte veranderingen:

  1. Douaneformaliteiten van het leveren van goederen buiten de Europese Unie
    Wanneer je goederen buiten de Europese Unie levert, bestaat geen vrij verkeer van goederen (en diensten) en krijg je te maken met douaneformaliteiten. Voor iedere zending zijn in dit geval volledig ingevulde douaneformulieren vereist. Lees hier hoe je gemakkelijk kan voldoen aan deze eisen bij het versturen naar een land buiten de Europese Unie. Houd er vast rekening mee dat tarieven, controles, overkomstduur en additionele toeslagen als gevolg van de douane afhandeling kunnen veranderen.
  2. Aangifte van export
    Normaliter dien je met een aangifte ten uitvoer aan de Nederlandse Douane te laten weten dat je goederen exporteert naar een land buiten de EU. Hiervoor heb je een EORI-nummer nodig. Indien je verstuurt met MyParcel, en daarmee PostNL, heb je geen EORI-nummer nodig.
  3. 0% BTW tarief gebruiken
    Wanneer je jouw producten naar een land buiten de Europese Unie zult gaan versturen zal de aangifte van BTW veranderen. Bij de export van goederen naar een NON-EU land gelden namelijk andere BTW-regels en -procedures. Zo dien je in dit geval het 0% BTW-tarief te gebruiken. Je dient ook met jouw administratie aan te kunnen tonen dat je terecht het 0%-tarief hebt toegepast. Voor een uitgebreide uitleg kun je terecht op de website van de Belastingdienst.
  4. Exportdocumenten opvragen en opmaken
    Op dit moment is het nog niet bekend welke exportdocumenten in de toekomst nodig zijn in de handel van de Europese Unie met het VK. Wanneer hier op termijn meer duidelijk over wordt kan je de Market Access Database van de EU gebruiken om te zien welke documenten je nodig zult hebben. Vervolgens zijn de exportdocumenten aan te vragen via de Nederlandse Kamer van Koophandel. Bijvoorbeeld ATA-carnet, Certificaat van Origin (Certificate of Origin) of EUR.1 / EUR-MED.
  5. Invoertarieven en overige heffingen
    Wanneer de EU en het VK voor 29 maart 2019 niet tot een akkoord komen en hierdoor geen specifieke afspraken zijn gemaakt over invoertarieven en overige heffingen zullen na de Brexit hiervoor de Wereldhandelsorganisatie (WTO)-regels gaan gelden. Deze WTO-importtarieven van het VK zijn (nog) niet bekend, maar zullen waarschijnlijk op gelijke hoogte worden vastgesteld als de huidige WTO-invoertarieven van de EU. Hierdoor kunnen tarieven van invoerrechten en heffingen van het Verenigd Koninkrijk naar de EU erg hoog worden.
  6. Producteisen zijn aan verandering onderhevig
    Wanneer je exporteert naar buiten de Europese Unie kunnen aanpassingen van jouw product, productverpakking, gebruiksaanwijzingen en etiketten nodig zijn. Het is nog niet duidelijk of en hoe de producteisen van het Verenigd Koninkrijk zullen veranderen. Indien hier meer over duidelijk wordt dien je (opnieuw) na te gaan of jouw product geschikt is voor de exportmarkt.
  7. Lokale wetgeving
    Bij het exporteren van goederen naar een land buiten de EU dien je na te gaan of in het exportland andere wetten en regels zijn waar je aan dient te voldoen. Het is goed om na te gaan of na de Brexit andere wetten en regels zijn waar je je aan dient te houden. Wanneer hier meer over bekend is kun je de wetten en regels vinden via RVO.nl.
  8. Overkomstduur kan veranderen
    De Brexit zal zorgen voor een uitbreiding van het takenpakket van de douane. Door deze toekomstige veranderingen in handelsprocedures en douaneafhandeling, simpelweg omdat vervoerders na de Brexit de grens van de EU over moeten, dien je rekening te houden met een langere overkomstduur van het versturen van jouw producten naar het Verenigd Koninkrijk. Zeker wanneer het VK hier niet op tijd en goed op is voorbereid met bijvoorbeeld genoeg personeel of een duidelijke werkwijze.
  9. Impact op de tarieven
    Over de daadwerkelijke impact van de Brexit op de tarieven is nog niets specifiek bekend. Zodra wij hier meer over weten, zullen wij dit direct communiceren. Houd er vast rekening mee dat tarieven, controles, overkomstduur en additionele toeslagen als gevolg van de Brexit kunnen veranderen.
  10. Eventuele extra inspecties
    Het is mogelijk dat extra inspecties worden ingesteld wanneer het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra inspecties op bijvoorbeeld dierlijke en plantaardige producten.
  11. Technische veranderingen voor jouw webshop
    De Brexit heeft impact op zowel het systeem van MyParcel als de verschillende integraties met de beschikbare plugins. Wat voor effect dit op jouw werkwijze en/of jouw koppeling met jouw webshop heeft, vertellen we je graag in onze blog met technische updates. Je kunt er in ieder geval vanuit gaan dat wij de processen aan onze kant aan het aanpassen zijn om zendingen naar het VK als een NON-EU land te kunnen verwerken.

De invloed van de Brexit op jouw koppeling.

Benieuwd welke impact de Brexit heeft op jouw koppeling? Lees dan deze blog.

Heb je vragen en/of opmerkingen? Of zijn er nog dingen onduidelijk? Dan kun je ons altijd bereiken. Mail ons via info@myparcel.nl. We helpen je graag.