Magazine

Een fysieke winkel zorgt voor vertrouwen, ook bij je online klanten.

06/07/2020
Afbeelding voor Een fysieke winkel zorgt voor vertrouwen, ook bij je online klanten.

Na het succes van webshop Bord&meer opende eigenaresse Serin eind 2018 de deuren van haar eigen interieurwinkel &meer in Utrecht. Hiermee werd een lang gekoesterde droom voor haar werkelijkheid. Nu, ruim anderhalf jaar later, gaan de zaken met zowel de fysieke als online winkel erg goed. “Mensen komen nu zelfs uit andere plaatsen naar mijn winkel om even rond te snuffelen.”

Bij het binnenstappen van &meer komt het woord ‘gezellig’ direct in je op. Er is een mix van vintage, retro en lokale artikelen te koop voor in huis. De winkel aan de Amsterdamsestraatweg is het resultaat van ruim acht jaar ondernemen. De basis hiervoor werd al op jonge leeftijd gelegd. Serin: “Ik struin altijd graag over rommelmarkten, van kleins af aan al. Later ging ik ook kringloopwinkels langs in mijn zoektocht naar unieke producten.” Met haar ondernemersgeest zag ze veel potentie in de artikelen die ze vond. Serin: “De spullen die ik tegenkwam op rommelmarkten, daarvan dacht ik al snel ‘dat kan ik voor meer verkopen’. Dus deed ik dat, voornamelijk via Marktplaats. Ik heb achttien jaar geleden een account aangemaakt en ben begonnen met online verkopen.”

Toeval bestaat niet

Vanuit haar passie voor unieke artikelen en interieur, stuitte ze acht jaar geleden op een uitdaging. Serin: “Ik zag in woonbladen altijd borden aan de muur hangen, maar nergens stond hoe ze dat deden. Dus ging ik op zoek naar bordenhangers, alleen waren ze niet te vinden. Ook online niet.” In haar zoektocht kwam ze per toeval terecht bij een ijzerhandelaar in de buurt. “Hier vond ik een bordhanger met daarop nog de naam van de fabrikant. Ik heb toen meteen contact met hen gezocht en voor € 500,- aan bordenhangers gekocht. Vervolgens heb ik een webshop gemaakt en binnen twee weken was ik helemaal uitverkocht. Zo is het begonnen.”

Leren loslaten

In de jaren die volgden werd de webshop groter en populairder. Het online assortiment werd uitgebreid met antieke en handgemaakte borden, die ze zelf ontwerpt. Daarnaast startte ze nog andere webshops op het gebied van retro en vintage artikelen. Het succes van de webshops had echter een keerzijde; door tijdgebrek werd het steeds moeilijker aan de klantverwachting te voldoen. Serin: “Ik had een fulltime baan naast mijn webshops. Alle avonden en weekenden besteedde ik aan het verwerken van orders, het inpakken van bestellingen en het beantwoorden van mail. Doordat ik alles in de avonden deed, was ik nooit op tijd om mijn pakketten voor half zes af te leveren bij PostNL. Hierdoor waren bestellingen automatisch altijd een dag later en dat wil je liever niet. Je wil je klanten altijd goed en snel helpen en dat verwachten ze ook.” Om het serviceniveau te verhogen besloot ze een fulfilment partij in de arm te nemen. Serin: “De bestellingen uit de webshop gingen hierdoor op tijd de deur uit en ik kon aan een tijdige levering voldoen. Daarnaast had ik zelf minder stress, omdat ik niet alles in de avonden nog zelf hoefde te doen. Als je wil groeien, moet je ook een beetje leren loslaten.”

Eerst de basis op orde hebben

De bestellingen gingen op tijd de deur uit en de webshops groeiden snel door. Doordat de avonden niet langer gevuld waren met het verwerken van de bestellingen was er weer ruimte voor nieuwe initiatieven. Haar droom…

…Lees in ons digitale magazine verder over de droom van Serin en bekijk ook de video die wij met haar hebben gemaakt  (pagina 12). Heb je het digitale magazine niet ontvangen? Vraag het hieronder dan direct aan.

Digitaal magazine aanvragen?

Wil je ons digitale magazine ontvangen en het artikel verder lezen? Vul hieronder je gegevens in en we sturen hem kosteloos naar je op!