Interviews

Van start-up naar scale-up.

09/04/2020
Afbeelding voor Van start-up naar scale-up.

Madelon, sinds 2017 directeur, in gesprek met oprichter Niels over de beginjaren van MyParcel, de enorme groei en de vele veranderingen, in zowel de periode voor als na de overname door PostNL – en natuurlijk over wat onveranderd is gebleven.

Niels: “Mijn broer (Lars) en ik hadden in 2009 zelf diverse webwinkels en verstuurden onze producten met PostNL. We waren alleen erg lang bezig om verzendlabels aan te maken; dat moest gewoon anders. We hebben toen software ontwikkeld, zodat we konden communiceren met PostNL. Tegelijkertijd kwamen we in contact met andere webwinkels die tegen hetzelfde probleem aan liepen. Wij lieten hen daarom onze software gebruiken en iedereen was enthousiast. In 2009 hebben we de software vernieuwd en uitgebreid en in april 2010 gingen we live. De eerste 100 klanten hebben we met cold calling binnen gehaald en vanuit daar is het balletje gaan rollen. MyParcel was een nieuw product, in een nieuwe markt en nog zonder concurrenten. Destijds hebben we heel bewust gekozen voor PostNL als enige verzendpartij. Er was gewoon geen andere partij die de distributie zo goed voor elkaar had. De diensten van PostNL waren alleen nog niet toegankelijk voor kleinere webwinkels. Dat maakte MyParcel mogelijk en op die manier kon PostNL kleinere webwinkels toch bedienen.”

Madelon: “Juist omdat jullie het op die manier hebben aangepakt was MyParcel een mooie aanvulling op de dienstverlening van PostNL. Hierdoor hebben we de positie, die we nu hebben.

Niels: “Zeker, want nu kon PostNL hun diensten ook aan deze groep aanbieden. Klanten waren direct tevreden over de toegankelijkheid en de klantenservice. Wij waren er echt voor de kleine shops. Wat mij betreft duurde een gesprek een uur, als de klant maar tevreden ophing. Want die tevreden klanten zorgden voor meer nieuwe klanten. Dat heeft wel z’n vruchten afgeworpen.”

Madelon: “Zo maken we nog steeds het verschil en onderscheiden we ons van concurrenten. We zien regelmatig klanten terugkeren na een overstap naar een andere verzendservice vanwege onze goede klantenservice. Dat is uiteindelijk wat telt.”

Niels: “Precies. De klant was altijd onze eerste focus. De klantenservice moest van hoge kwaliteit en zo persoonlijk mogelijk zijn. Daarnaast stelden we onszelf, bij iedere stap die we zetten, de vraag: wat heeft de kleinere webshop hieraan? We zijn bijvoorbeeld in de beginperiode vaak benaderd voor awards en hebben altijd gezegd; dat doen we niet. Dat deelnamegeld besteedden we liever aan onze klanten. Een klant heeft namelijk niets aan een prijs.”

Madelon: Op die manier investeer je ook veel meer in een duurzaam imago en een lange termijn relatie met je klant. In plaats van een korte termijn impuls.

Niels: “Ja, die kleine webwinkels staan te buffelen en zijn echt niet bezig met prijzen die je hebt gewonnen. Ze willen geholpen worden. We keken bijvoorbeeld nooit naar klantgrootte. Wat en hoeveel een klant via ons verstuurde was irrelevant. Het maakt niet uit, een klant is een klant. Iedere klant verdient dezelfde service en mogelijkheden.”

Madelon: Dat is nog steeds onze missie. Dat alles wat we doen, voor iedere webwinkel…

…Lees het volledige artikel in ons digitale magazine. Vraag het magazine hieronder direct aan.

Digitaal magazine aanvragen?

Wil je ons digitale magazine ontvangen en het artikel verder lezen? Vul hieronder je gegevens in en we sturen hem kosteloos naar je op!