Retourneren

Retouren bij MyParcel – Een optimale retourservice inrichten

13/07/2020
Afbeelding voor Retouren bij MyParcel – Een optimale retourservice inrichten

Het kan wel eens voorkomen dat jouw klant een product wil retourneren. Een goed verlopen retourproces zorgt voor meer klanttevredenheid en zorgt ervoor dat jouw klanten terugkomen. Door jouw retourservice bij MyParcel goed in te richten, ben je volledig voorbereid op retouren en ben je zeker van een optimale retourervaring. Je verstuurt eenvoudig retourlabels naar klanten, laat hen de pakketten snel en makkelijk retourneren via de dichtstbijzijnde PostNL locatie en zorgt dat zij hun pakket altijd kunnen volgen via de Track & Trace informatie. Voor je het weet heb jij de geretourneerde producten weer in huis en bied je ze opnieuw aan in jouw shop!

Op deze pagina vertellen wij je alles over onze services voor het optimaal inrichten van retouren voor jouw webshop:

  1. Het retourproces: hoe werkt het? 
  2. Hoe richt ik mijn retourservice in binnen MyParcel?
  3. Wat kost de retourservice?
  4. Onze tips voor (startende) webshophouders. 
  5. Meer weten over retouren?

Gratis starten bij MyParcel

Jouw retourservice ook optimaal inrichten? Start vandaag nog bij MyParcel en ervaar hoe eenvoudig dit is. Probeer het gratis, je zit nergens aan vast!


1. Het retourproces: hoe werkt het?

Zodra jouw klanten een product willen retourneren, hebben zij een retourlabel nodig. In de backoffice maak je dit label eenvoudig aan door een retourzending aan te maken (lees hieronder). Jouw klant ontvangt dan een mail met het retourlabel, print deze uit en stuurt daarmee brievenbuspakjes en pakketten gemakkelijk en snel retour. Naast het aanmaken van het retourlabel kun je jouw klanten ook vragen ‘waarom’ zij jouw producten retourneren én de retourzending volgen. 

Een retourzending aanmaken.

Als jij een aanvraag krijgt voor een retourzending, dan zijn er vanuit het zendingenoverzicht twee manieren om een retourlabel aan te maken. Het aanmaken van de retourzending werkt hetzelfde voor binnenlandse en buitenlandse retouren. 

1. Retouren aanmaken via de heenzending

Bij een retourzending kun je ervoor kiezen om de heenzending te laten retourneren. Wanneer je hiervoor kiest gaat de zending retour onder dezelfde voorwaarden als de heenzending, bijvoorbeeld aangetekend. 

In dat geval maak je de retourzending als volgt aan: 

  • Login op jouw account en navigeer via het hoofdmenu onder Zendingen naar Overzicht
  • Zoek hier de zending waarvoor je een retourlabel wilt aanmaken. Klik vervolgens op het retourpijltje.
  • Controleer in het volgende scherm de gegevens. 
  • Bepaal of je een eigen bijdrage wilt vragen. Met deze eigen bijdrage stel je het bedrag in dat jouw klant betaalt voor het retourlabel.
  • Vervolgens sla je de retourzending op en is de retourzending aangemaakt. 

Jouw klant ontvangt nu een e-mail met de link naar jouw gepersonaliseerde retourpagina. Hier kan het label om te retourneren gedownload worden.

2. Retouren aanmaken via de ‘Mail retourlink’ button

In sommige gevallen maak je liever handmatig een retourlabel aan, bijvoorbeeld wanneer je aanvullende verzendopties wil opnemen. 

In dat geval maak je de retourzending als volgt aan: 

  • Login op jouw account en klik in jouw zendingenoverzicht op Mail retourlink.
  • Geef in het volgende scherm aan of het om een pakket of brievenbuspakje gaat en vul de naam en het e-mailadres van de klant in. 
  • Geef eventueel een kenmerk op, zodat je de retourzending later makkelijk herkent.
  • Bepaal vervolgens of je een eigen bijdrage wilt vragen en of er aanvullende verzendopties nodig zijn. 
  • Klik op ‘Opslaan’. De retourzending is nu aangemaakt. 

Er worden voorwaarden gesteld aan het formaat en het gewicht van een retourzending. Lees daarom ook onze pagina’s ‘Hoe zwaar mag een retourzending wegen’ en ‘Hoe groot mag een retourzending zijn’. 

Bestellingen laten retourneren en volgen.

Nu jij de retourzending hebt aangemaakt versturen wij automatisch een e-mail naar jouw klant met aanvullende informatie. Om de bestelling te retourneren doet jouw klant het volgende:  

  • Jouw klant ontvangt een e-mail met de link naar jouw eigen retourpagina. Hier lezen zij wat ze moeten doen en of eventueel een eigen bijdrage betaald moet worden.
  • Via deze retourpagina downloaden zij het retourlabel, printen deze en plakken hem op de verpakking. 
  • Tot slot hoeven zij het pakket alleen nog  in te leveren bij een van de ruim 3500 PostNL servicepunten en de zending wordt zo snel mogelijk naar jou retour gezonden.

Vragen om reden van retourneren.

Retourredenen kun je inschakelen als onderdeel van jouw eigen retourpagina. Wanneer jouw klanten de retourlink ontvangen om te retourneren, komen zij op jouw eigen retourpagina terecht. Hier worden zij gevraagd ‘waarom’ zij jouw producten retour sturen. Dat geeft je direct inzicht en helpt je bij het optimaliseren van jouw retourservice en webshop. Retourredenen heeft meerdere voordelen:

  • Kom te weten waarom jouw klanten een bestelling retourneren
  • Monitor retouren in jouw overzichtelijke dashboard
  • Optimaliseer je retourbeleid
  • Voorkom onnodige retouren in de toekomst

Klik op de onderstaande button voor een stap voor stap uitleg hoe jij Retourredenen inschakelt.

2. Hoe richt je jouw retourservice in?

Voordat je een retourzending aanmaakt is het van belang dat de retourservice op de juiste manier is ingesteld in jouw backoffice. Zo moet het gewenste retouradres in jouw account ingevuld zijn, moet je instellen of je standaard een eigen bijdrage wil vragen en moeten de retourvoorwaarden duidelijk zijn.

Retouradres instellen (of wijzigen).

Bij het retourneren van producten moet de vervoerder weten waar de retourzending heen gestuurd moet worden. Wanneer je start bij MyParcel vul je jouw adresgegevens in, deze worden automatisch ingesteld als het retouradres. Wil je het retouradres wijzigen of heb je liever dat wij jouw retouren in ontvangst nemen? Dan dien je het retouradres aan te passen. Het retouradres aanpassen doe je gemakkelijk in jouw account. 

Eigen bijdrage instellen voor retouren. 

De eigen bijdrage is het bedrag dat jij jouw klant wil laten betalen voor het retourneren van de bestelling. Als webshophouder bepaal je zelf of je een eigen bijdrage vraagt voor retouren. Ook de hoogte van het bedrag bepaal je zelf, zowel voor binnenlandse en buitenlandse zendingen. Stel de eigen bijdrage per land in via jouw account. De instellingen vind je op dezelfde pagina als het retouradres aanpassen

Persoonlijke retourmail activeren en aanpassen. 

Wanneer jij een retourzending aanmaakt ontvangen jouw klanten een e-mail voor het downloaden van hun retourlabel. Standaard hebben wij een e-mail voor je opgesteld. Door jouw persoonlijke retourmail te activeren kun jij deze retourmail aanpassen en personaliseren. Login op jouw account en pas de inhoud van de mail eenvoudig door door deze stappen te volgen.

Jouw eigen retourpagina ontwerpen. 

Ontwerp eenvoudig een eigen retourpagina met jouw logo en huisstijl. Vanuit de retourmail landen jouw klanten op deze gepersonaliseerde retourpagina voor meer informatie over het retourproces, de eigen bijdrage en het opgeven van de retourredenen. Daarnaast worden zij via deze pagina op de hoogte gehouden van de status van de zending. Hierdoor bezoeken jouw klanten deze pagina vaak meerdere keren wanneer ze iets retourneren. Daarmee is deze pagina erg belangrijk tijdens het retourproces. Met een eigen retourpagina maak je optimaal gebruik van dit moment om de klantenbinding verder te stimuleren.

Voorwaarden aan retourzendingen.

Naast jouw eigen retourvoorwaarden voor jouw webshop, kun je in de backoffice ook voorwaarden stellen aan de retourzending. Hierin bepaal je bijvoorbeeld hoe lang de retourlink geldig is, welk kenmerk de retourzending meekrijgt en of jij zelf op de hoogte gehouden wil worden via Track & Trace. Daarnaast bepaal jij welke voorwaarden er gelden voor de pakketzending in Nederland, maar ook voor buitenlandse zendingen. De voorwaarden voor retouren vind je onder jouw Shopinstellingen in de backoffice.

Retourneren binnen de EU.  

Met de retourservice zijn bestellingen vanuit een aantal landen binnen Europa ook eenvoudig te retourneren. Bekijk voor welke landen de Europese retourservice beschikbaar is. Op deze pagina vind je ook de kosten en voorwaarden voor retourneren per land. 

Let op: De prijs van een retourzending vanuit het buitenland kan afwijken van de heenzending.

3. Wat kost de retourservice?

De prijzen voor retourneren binnen Nederland en vanuit het buitenland verschillen. De afmeting en het gewicht van een pakket bepalen de prijs van een retourzending, maar ook het land van waaruit het pakket retour gestuurd wordt. Vraag je een eigen bijdrage? Dan is het verstandig hier rekening mee te houden. Hieronder vind je de prijzen terug voor het retourneren van: 

4. Onze tips voor (startende) webshophouders.

Het aanbieden van een goede en duidelijke retourservice is van groot belang voor het optimaal runnen van een webshop. Het creëert duidelijkheid voor jezelf, ondersteunt je bij jouw eigen voorraadbeheer en zorgt ervoor dat je goed voorbereid bent op eventuele retouren. Het biedt ook jouw klant meer zekerheid en creëert vertrouwen. 

Bij het leveren van een goede retourservice komt best wel wat kijken. Wij hebben enkele blogs geschreven die jou daarbij kunnen helpen:  

5. Meer weten over retouren? 

Heb je nog vragen over retourzendingen of staat jouw vraag er net niet bij? Bekijk dan ook eens onze uitgebreide Support-pagina, waar je het antwoord vindt op veelgestelde vragen. Ontvang je liever persoonlijk advies? Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice, zij helpen je graag verder.