Tips & Tricks

6 (online) marketing tips voor de feestdagen!

29/10/2021
Afbeelding voor 6 (online) marketing tips voor de feestdagen!

Wil jij alles uit de eindejaarsperiode halen? En van jouw websitebezoekers, kopers maken? Lees dan onze 6 (online) marketing tips en bereid jouw webshop binnen no-time voor op de feestdagen.

Tip 1: Geef jouw website een thema.
Tip 2: Bedenk acties en give-away’s.
Tip 3: Zorg voor extra urgentie.
Tip 4: Creëer een unieke unboxing-ervaring.
Tip 5: Communicatie is key.
Tip 6: Gebruik Google!

Geef jouw website een thema.

De feestdagen zijn hét moment om uit te pakken met jouw website. Ontwerp een mooie (actie)banner voor Black Friday en Cyber Monday en plaats deze op jouw homepagina. Dit zal meteen de aandacht trekken! 

Tover jouw website vanaf december om tot een ware sinterklaas/kerst-oase vol met cadeau-inspiratie. Een aantal plug-ins kunnen hierbij helpen. Zo heb je bij WordPress de keuze uit verschillende plug-ins, waarmee je het bijvoorbeeld kan laten sneeuwen op jouw website (ja, echt!) en de optie hebt om kerstlampjes toe te voegen. Klik hier voor meer informatie. Super leuk natuurlijk, maar beperk de versiering en tierelantijntjes. Jouw website moet wel gebruiksvriendelijk en overzichtelijk blijven.

Bedenk acties en give-away’s.

Verras jouw klanten rondom de feestdagen met originele acties en give-away’s. Zo kun je jouw kerstcollectie onder de aandacht brengen met bijvoorbeeld een interessante korting of een gratis inpakservice aanbieden. Daarnaast kun je aankopen stimuleren door het aanbieden van een give-away. Verkoop je bijvoorbeeld zelfgemaakte sieraden? Overweeg dan eens om een paar oorbellen gratis weg te geven bij besteding van een bepaald bedrag (of meer). Dit zullen jouw klanten ontzettend leuk vinden en het is net dat ‘duwtje in de rug’ om wat extra te kopen. 

Zorg voor extra urgentie.

Het is slim om bij het verkopen van producten rekening te houden met de ‘urgentie’. Als je een bepaalde urgentie creëert rondom een product, dan zullen klanten deze sneller aanschaffen. Kijk bijvoorbeeld naar Yeezy sneakers van Adidas! Van elk exemplaar is maar een beperkte hoeveelheid beschikbaar en dus willen mensen hoe dan ook een paar veroveren. Dit concept kun jij toepassen voor jouw producten! Bied één of meerdere producten alleen aan tijdens de feestdagen, zodat mensen deze producten niet willen mislopen en wel moeten aanschaffen. 

Het kan ook nog wat simpeler. Geef bij jouw producten de actuele status van de voorraad aan. Zijn er nog maar één of twee producten op voorraad? Laat dit zien op jouw productpagina. Zo creëer je urgentie en geef je jouw klanten het gevoel dat ze snel moeten bestellen, omdat ze anders het product mislopen.

Creëer een unieke unboxing-ervaring.

Heb je wel eens een pakketje ontvangen dat prachtig was ingepakt én een persoonlijk kaartje bevatte? Hoe voelde jij je toen? Droeg dit bij aan jouw tevredenheid over het product en de webshop? Grote kans dat jij hier ‘ja’ op zegt! Je bent het in ieder geval niet vergeten.

De uitstraling van een bestelling is tegenwoordig bijna net zo belangrijk als het product zelf. Besteed hier ook tijdens de feestdagen extra aandacht aan. Dit kun je doen op een aantal manieren:

  1. Wikkel jouw producten in mooi zijdepapier in een opvallende, feestelijke kleur. Voor de kerstdagen kun je bijvoorbeeld denken aan een mooie groene of rode kleur. 
  2. Doe een grote strik om het product heen. Dan is het net een cadeautje!
  3. Voeg een sample in feestdagen thema toe aan elke bestelling. Verkoop je interieur items? Voeg dan een vrolijke kerstbal toe in de huisstijl van jouw webshop. Grote kans dat jij een plekje hebt aan de kerstboom van jouw klant! 😉 
  4. Doe de factuur in een feestelijke envelop met jouw logo.
  5. Een persoonlijk, handgeschreven (kerst)kaartje! Dat is niet alleen erg makkelijk om te realiseren, maar geeft jouw klant ook een ‘belangrijk’ gevoel. Jij hebt namelijk speciaal de tijd genomen om voor hem of haar een berichtje te schrijven. 

 Communicatie is key. 

E-mail, social media, blog… Als webshophouder heb je genoeg communicatiemiddelen ter beschikking. Zet tijdens de eindejaarsperiode deze middelen effectief in voor het communiceren van jouw acties en geef klanten ook een goede reden om je te volgen op social media. Maak bijvoorbeeld jouw posts vanaf begin december op in een feestelijke stijl en start jouw eigen ‘online’ adventskalender, waarbij je een aantal keer per week een leuk product verloot onder jouw volgers. Ook op jouw blogpagina kun je effectief communiceren tijdens de feestdagen. Verkoop je kleding in jouw webshop? Schrijf een blog over de leukste kerstoutfits of geef jouw klanten cadeautips! 

Daarnaast is de eindejaarsperiode hét moment om duidelijk en transparant te communiceren over het bezorgtermijn. Door de topdrukte in het logistieke netwerk kan het voorkomen dat pakketten namelijk wat langer onderweg zijn. Informeer daarom jouw klanten dat de levering van bestellingen wat langer kan duren en stimuleer hen om eerder te bestellen. Bied ook meerdere bezorgopties aan in jouw check-out. Jouw klant kan dan zelf kiezen wanneer hij of zij het pakket geleverd wil hebben en dit vergroot de kans dat op een succesvolle bezorgpoging.

Gebruik Google!

Als webshophouder ben jij (waarschijnlijk) druk bezig met de zoekoptimalisatie van jouw webshop. Door het gebruik van de juiste zoekwoorden kun jij namelijk goed gevonden worden via Google. Ook tijdens de eindejaarsperiode wil je goed gevonden worden. Schrijf dan een aantal blogs en gebruik hierin belangrijke zoekwoorden voor het najaar, zoals ‘cadeau’, ‘cadeau tips’ en ‘relatiegeschenk’. Grote kans dat dit extra verkeer genereert naar jouw webshop! Moeite bij het selecteren van de juiste zoekwoorden? Websites als Semrush en de Google Zoekwoordplanner kunnen hierbij helpen.

Zorg ook dat jouw website optimaal presteert en jouw webpagina’s snel genoeg laden. Pagina’s die snel laden worden namelijk hoger in de zoekresultaten van Google gepresenteerd. Ook voorkom je dat klanten afhaken omdat jouw website niet snel genoeg is. De snelheid van jouw website check je hier

Tot slot.

Voor jou als webshophouder liggen er dus genoeg kansen om tijdens de feestdagen meer websitebezoekers naar jouw website te trekken. Geef jouw website een feestelijk thema, bedenk leuke kortingsacties en zorg voor extra urgentie. Creëer daarnaast een unieke unboxing-ervaring en gebruik Google voor het genereren van extra verkeer naar jouw webshop.

Tot slot hebben we voor jou een eindejaarskalender gemaakt met alle belangrijke deadlines en acties voor de eindejaarsperiode. Je downloadt hem hier. Zo ben je overal van op de hoogte tijdens de eindejaarsperiode.