Tips & Tricks

Dit is hoe je een webshop start! (deel 3)

20/11/2020
Afbeelding voor Dit is hoe je een webshop start! (deel 3)

Dit is deel 3 van de vierdelige serie waarin we je van A tot Z vertellen hoe je een webshop start! Klik om terug te gaan naar deel 1 of deel 2 of ga door naar deel 4.

7. Kies de juiste webwinkelsoftware en bouw je shop.

Je hebt een naam voor jouw webshop gekozen, een domein vastgelegd en een huisstijl en logo gecreëerd. Dan is het nu tijd om jouw webshop te bouwen. Voor het bouwen van een website heb je een CMS (Content Management Systeem) nodig. Zoals het woord al zegt organiseer je in dit systeem jouw content, zoals teksten, afbeeldingen en jouw productaanbod. Een CMS maakt het gemakkelijk jouw webshop te ontwikkelen en bij te houden, zonder dat je kennis nodig hebt van een programmeertaal. Daarnaast gebruik je een CMS om extra functionaliteiten aan jouw website toe te voegen, zoals het integreren van een betaalsysteem of een verzendservice (bijvoorbeeld MyParcel). 

Voor het kiezen van een geschikt systeem heb je enkele keuzes te maken. De eerste en belangrijkste keuze is of je zelf een webshop wilt bouwen of dit via een professionele partij wil laten doen. Deze keuze kan namelijk van invloed zijn op de webshopsoftware die je kiest. De ene software is eenvoudiger zelf in te richten dan de andere, zeker wanneer je (nagenoeg) geen technische kennis hebt. Wanneer je zelf jouw website wilt bouwen (zonder technische kennis), kies dan voor een kant-en-klaar webshop systeem zoals MijnWebWinkel, Lightspeed of CCV Shop. Heb je al meer kennis van het bouwen van een shop of laat je deze bouwen, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor Woocommerce of Magento. 

Hosting, software en beveiliging.

Voor het starten van webshop moet je ook nadenken over de hosting, webshopsoftware en beveiliging van je site. Ze zijn noodzakelijk om in te richten alvorens je jouw website live kan zetten. Daarnaast is het ook verstandig om vooraf te bekijken hoeveel integratie- en designmogelijkheden bepaalde webshopsoftware bieden, voordat je jouw keuze maakt. Dit kan namelijk per webshopsoftware verschillen. Zo voorkom je ongewenste verrassingen achteraf. Wat dat precies inhoudt en voor jou betekent, vertellen we je graag.

Webshopsoftware.
Ga bij jezelf na in hoeverre jij beschikt over de technische kennis om een eigen webshop te bouwen. Als je geen technische kennis hebt, kies dan voor een complete webshop oplossing. Veel partijen bieden hiervoor pakketten aan en vaak kun je deze gratis uitproberen. Je kunt bijvoorbeeld een gratis versie van twee of drie verschillende partijen proberen en kijken of ze voldoen aan jouw wensen. Bekijk hier een overzicht van populaire webshopsoftware.

Hosting.
Voor een website is hosting nodig. Met hosting wordt een online omgeving bedoeld waarop jouw website draait en bereikbaar is voor jouw klanten via internet. De hostingprovider stelt een stukje ruimte van de server voor je beschikbaar waarop jij online jouw website kan plaatsen. Bij complete webshop oplossingen zit hosting vaak inbegrepen. Wanneer je zelf jouw webshop bouwt, dan moet je hosting ‘huren’ bij een hostingprovider als Hostnet, Antagonist of Strato. Vergeet ook niet om te zorgen voor een beveiligde verbinding met een SSL-certificaat. Omdat je met een webshop altijd werkt met persoonsgegevens is het belangrijk dat je te allen tijde fraude en het lekken van persoonsgegevens voorkomt. Dit certificaat zorgt voor een versleutelde verbinding en herken je aan ‘https://’ voor jouw domeinnaam. Bij een compleet software systeem is een SSL-certificaat vaak inbegrepen. Ga je zelf aan de slag, dan moet je hier bij het selecteren van een hostingprovider goed op letten.

Integraties.
Veel webshopsoftware werken met integraties. Hiermee koppel je eenvoudig en snel andere tools aan jouw webshop en kun je informatie met elkaar uitwisselen. Wanneer dergelijke koppelingen standaard in jouw webshopsoftware zitten, zijn andere tools vaak in een paar klikken gekoppeld en voorkom je dat jij deze koppelingen zelf moet maken of (laten) bouwen. Je kunt hierbij denken aan koppelingen voor betaalsystemen als IDeal, verzendsoftware als MyParcel en e-mailprogramma’s als Mailchimp.

Design mogelijkheden.
Of je nu een compleet webshop systeem kiest of een webshop laat bouwen, ga goed na welke design mogelijkheden je hebt. Hoe eenvoudig is het bijvoorbeeld om kleuren aan te passen, afbeeldingen te vervangen en teksten of prijzen te veranderen? Al deze aanpassingen verwerk je in het CMS en daarmee moet het CMS dus gebruiksvriendelijk zijn voor jou.

E-mail.
Wil je ook een e-mailadres, gekoppeld aan jouw website? Dan moet je in jouw keuze voor hosting of webshopsoftware controleren of dit inbegrepen is of niet.

Support.
Bedenk welke support je nodig hebt. Ben je bijvoorbeeld handig genoeg om problemen met de website of storingen zelf op te lossen? Of verwacht je daar wel wat hulp bij nodig te hebben? Sommige aanbieders zijn beter bereikbaar dan andere voor vragen.

8. Ontwikkel een eigen huisstijl.

Jouw merkidentiteit bepaalt wie je bent als bedrijf, wat jou onderscheidt van de rest en waar je voor staat. Alleen met een eigen, unieke huisstijl kun je jouw merkidentiteit succesvol overbrengen naar je doelgroep. De doelgroep leert je webshop hierdoor kennen en, veel belangrijker, gaat je herkennen en onthouden! Jouw webshop krijgt hierdoor een gezicht. 

Jouw huisstijl is de visuele identiteit van je webshop, oftewel de presentatie naar de buitenwereld. Dit gaat over de zichtbare onderdelen van jouw bedrijf, zoals jouw logo, kleurgebruik, typografie, fotografiestijl, geluiden, effecten en grafische vormen. Je bepaalt je huisstijl om deze vervolgens consistent door te voeren op alles waar je jouw merk presenteert. Denk aan jouw website, social media kanalen, e-mailhandtekening, tone of voice, online- en offline advertenties, uitingen als posters en flyers, visitekaartjes, verpakkingen, enzovoorts. Dit is van groot belang voor de herkenbaarheid en het onderscheidend vermogen van je webshop. Tot slot zorgt een professionele huisstijl ook voor vertrouwen bij potentiële klanten.

Hoe ontwikkel je een eigen huisstijl?

Een eigen huisstijl ontwikkelen, oftewel het vertalen van je merk naar beeld, is best een tijdrovende activiteit maar zeker niet onmogelijk! Bepaal eerst wie je bent als bedrijf en wat je wilt overbrengen naar je doelgroep. Doe veel inspiratie op via Designspiration, Pinterest, 99designs of bijvoorbeeld Dribbble en verzamel zoveel mogelijk beeldmateriaal, producten, afbeeldingen, logo’s, stijlen, kleuren, lettertypen, etc. om vanuit daar uiteindelijk je eigen huisstijl en logo te creëren.

9. Juridische elementen.

Bij het runnen van een webshop heb je in Nederland met verschillende wetgeving te maken. Veelal wetten en regels die in het leven geroepen zijn om de consument te beschermen en online winkelen veilig te maken. De twee belangrijkste zijn de Wet Koop op Afstand en Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Wet Koop op Afstand.
De Wet Koop of Afstand is in het leven geroepen voor situaties waarbij geen persoonlijk contact plaatsvindt tussen de verkoper en de consument. De wet biedt extra rechten voor de consument en legteen webshop een aantal verplichtingen op, zoals informatieplicht over bepaalde onderwerpen en werkwijzen op de website, bedenktijd (herroepen) voor de consument, informatie over levering en het ontbinden van de overeenkomst. 

Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Een andere belangrijke wet voor webshophouders is de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Als webshophouder ben je verplicht om klantgegevens te beveiligen tegen fraude, lekken of andere vormen van onrechtmatige verwerking. Je kunt hier denken aan technische maatregelen binnen je website, zoals versleutelde opslag van persoonsgegevens en een beveiligde verbinding tussen jouw website en de bezoeker middels een SSL-certificaat.

Opstellen van algemene voorwaarden.
Algemene voorwaarden zijn bepalingen waarin je de regels en voorwaarden vastlegt die je stelt bij het aangaan van een overeenkomst. Je bent niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen, maar we raden je wel aan om dit te doen. Met algemene voorwaarden is namelijk een groot deel van eventuele aansprakelijkheidskwesties af te dekken, staat vast wie in bepaalde situaties de risico’s draagt en zorg je ervoor dat je niet bij elke overeenkomst opnieuw hoeft te onderhandelen over de voorwaarden. Voor een webshop is het gebruikelijk om in de algemene voorwaarden de servicevoorwaarden, leveringsvoorwaarden, betalingsvoorwaarden, garantiebepalingen, herroepingsrecht en de afwikkeling van geschillen te benoemen. Hoe je dat precies doet, vertellen we je uitgebreid in deze blog

Specifieke wetgeving.
Naast de Wet Koop op Afstand en Wet Bescherming Persoonsgegevens die voor iedere webshophouder van toepassing zijn, bestaan eventueel ook nog andere wetten en regels die specifiek in jouw branche, voor de producten die jij verkoopt, of wanneer je internationaal gaat verkopen, gelden. Je kunt dit nagaan via deze link. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

10. Verzekeringen wel of niet?

Bij het runnen van een eigen onderneming zijn jouw verzekeringen niet geregeld, zoals dat in loondienst vaak wel zo is. In een loondienst contract zitten vaak verzekeringen en regelingen rondom ziekte en pensioen inbegrepen. Als ondernemer draag je deze verantwoordelijkheid zelf. Daarnaast ben je ook uit naam van je onderneming verantwoordelijk en aansprakelijk in sommige gevallen. Maar hoe bereid jij je hierop voor en hoe ben je zo goed mogelijk verzekerd? Dat is voor iedere ondernemer anders en verschilt per bedrijf, persoonlijke situatie en branche. Er bestaat een groot aanbod van verzekeringen. Jij bepaalt daarbinnen zelf welke dekking is je kiest en welke verzekeringen jij afsluit. De top 10 van de meest gebruikte verzekeringen hebben we in ieder geval voor je op een rijtje gezet.

Verzekeringen voor je bedrijf.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Dekt de schade die je vanuit je bedrijf aanricht bij anderen.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Hiermee verzeker je je tegen vermogensschade door een beroepsfout.

Bedrijfsschadeverzekering.
Dekt de vaste kosten en eventueel gederfde winst, wanneer je bedrijf compleet stil komt te liggen en je geen omzet maakt. Bijvoorbeeld kosten voor huur en personeel, die in de meeste gevallen gewoon doorlopen.

Opstal-, goederen- en inventarisverzekering
Via een opstalverzekering is jouw bedrijfspand verzekerd. Een inventarisverzekering biedt de dekking tegen schade aan bedrijfsmiddelen, zoals je laptop, machines, elektronica, enzovoorts. Tot slot verzeker je met een goederenverzekering je handelsvoorraad. Werk je vanuit huis? Dan kan het zijn dat een particuliere inboedelverzekering genoeg is. Check hiervoor altijd even jouw lopende verzekering(en).

Rechtsbijstandverzekering
Bij een zakelijk conflict ben je met een rechtsbijstandverzekering verzekerd van professioneel, juridisch advies en hulp.

Compagnonsverzekering
Wanneer je een bedrijf runt met een compagnon, in een vof of andere rechtsvorm, en jouw compagnon overlijdt, betekent dat vaak dat aandelen automatisch naar erfgenamen gaan. Het terugkopen van deze aandelen kan een lastige en kostbare aangelegenheid zijn. In zo’n geval biedt de compagnonsverzekering uitkomst.

Verzekeringen voor jezelf.

Ziektekostenverzekering.
Een basis ziektekostenverzekering is voor iedereen die in Nederland woont of werkt verplicht, een aanvullende verzekering niet. Een ziektekostenverzekering dekt kosten voor de zorg van bijvoorbeeld ziekenhuis, apotheek, huisarts, etc. 

Arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Zorgt voor een inkomen als je door ziekte (vaak langdurig) niet kunt werken.

Pensioenverzekering.
Iedereen in Nederland heeft recht op AOW vanaf een bepaalde leeftijd. In loondienst bouw je daarnaast vaak ook nog pensioen op. Als ondernemer moet je jouw pensioenopbouw zelf regelen.

Overlijdensrisicoverzekering
Wanneer je overlijdt kunnen financiële gevolgen zich voordoen voor degenen die achterblijven. Een overlijdensrisicoverzekering zorgt dat een eventuele partner en kinderen voor een periode een uitkering kunnen krijgen.

Jouw webshop is nu echt bijna gestart! Je bent nu bij de laatste fase aangekomen. Waarin we je onder andere helpen bij het bepalen van de prijs voor je producten, het kiezen van de juiste betaalmethode en verpakkingen en hoe je jouw producten eenvoudig kunt gaan versturen. Tot slot laten we je weten hoe je jouw klantenservice optimaal inricht. Klaar om naar deel 4 te gaan? Klik hier.