Tips & Tricks

Dit is hoe je een webshop start! (deel 4)

20/11/2020
Afbeelding voor Dit is hoe je een webshop start! (deel 4)

Dit is deel 4 en tevens het laatste deel van de vierdelige serie waarin we je van A tot Z vertellen hoe je een webshop start! Klik om terug te gaan naar deel 1, deel 2 of deel 3.

11. Productprijzen bepalen.

Er zijn geen vaste regels voor het bepalen van de verkoopprijzen voor de producten die je gaat verkopen. Wel bestaan een aantal richtlijnen waar je rekening mee kunt houden als uitgangspunt. 

Handig om rekening mee te houden in het bepalen van je verkoopprijs.

  • Neem alle kosten mee in de uiteindelijke prijs. Dan bedoelen we alle kosten voor; inkoop, productie, energie, personeel, vervoer, verzending, verpakking, internet, machines, enzovoorts. 
  • Kijk naar de prijs in de markt. Wat vragen concurrenten? 
  • Onderzoek wat een klant wil betalen voor jouw product.
  • Kijk hoe de omzet en bestedingen in jouw branche zich ontwikkelen.
  • Bepaal de marge die je wilt hanteren. In retail wordt een marge van 2 à 2,5 x de totale kosten vaak gehanteerd.
  • Denk aan psychologische prijsbepalingen.
    • Charm pricing; je maakt gebruik van getallen achter de komma, zoals ,99 en ,95. Het cijfer voor de komma wordt meestal alleen onthouden. Consumenten associëren het vaak met een veel goedkoper product. Terwijl dit in realiteit natuurlijk meevalt.
    • Bundeling: het aanbieden van meerdere producten samen voor een mooie prijs. 
    • Scheidt verzendkosten van de totaalprijs.
    • Voor meer tips, klik hier.
  • Vergeet tot slot geen rekening te houden met de BTW die je moet betalen. Er bestaan drie BTW-tarieven voor ondernemers. Lees er hier meer over.

Kostprijs + Marge = Verkoopprijs

12. Implementeer betaalmethoden in jouw webshop.

Om jouw klanten een bestelling te laten doen, moet je betaalmethoden in de checkout van je shop integreren. Het is een belangrijk onderdeel dat je op orde moet hebben bij het runnen van jouw webshop. Je wilt natuurlijk voorkomen dat klanten op het laatste moment afhaken vanwege een slordig of onhandig betaalproces of omdat het niet veilig of betrouwbaar lijkt om de bestelling te plaatsen. Gelukkig is het tegenwoordig heel makkelijk om verschillende betaalmethoden in je checkout te integreren en iedere klant op zijn of haar favoriete manier te laten afrekenen. Dat komt voor jou goed uit, want op die manier is de kans op een succesvolle aankoop veel groter!

De populairste betaalmethoden:

iDEAL: hiermee rekent een klant de bestelling af via zijn of haar eigen bank. iDEAL zorgt voor een eenvoudige, snelle en veilige overboeking. iDEAL is dan ook de populairste betaalmethode onder online winkeliers, in 2019 werd maar liefst 60% van alle online aankopen in Nederland met IDEAL betaald.

PayPal: gebruikers van PayPal moeten eerst een account aanmaken. Ze koppelen hun creditcard of bankrekening aan dit account of zetten geld op hun PayPal-saldo. PayPal biedt aankoopbescherming en is daarom vergelijkbaar met betalingen via creditcard.

Apple Pay: met Apple Pay bevestig je de betaling met Face ID of Touch ID op een Apple apparaat, zoals een iPhone of iPad.

 

Creditcard: wanneer een klant betaalt met creditcard dan worden de kosten pas later afgeschreven. Daarbij zijn aankopen met een
creditcard vaak voor de klant verzekerd tegen diefstal, vermissing of beschadiging. Zeker voor buitenlandse consumenten is creditcard een handig betaalmiddel. 

Achteraf betalen: met achteraf betalen bevestigt de klant de bestelling en wordt het product al opgestuurd. Na ontvangst en binnen een gestelde termijn wordt een betaaloverzicht gestuurd en dient de klant de betaling te voldoen. Voorbeelden van tools waarmee je achteraf betalen veilig kunt aanbieden in je checkout zijn Klarna en Afterpay.

Payment Service Providers (PSP)
Payment Service Providers zijn bedrijven die online betalen voor jouw webshop kunnen regelen. Het is zeker niet makkelijk en veel gedoe om iedere gewenste betaalmethode zelf in de checkout van je webshop te integreren. Een Payment Service Provider kiezen die dit allemaal voor je regelt voorkomt tijdverspilling en is een stuk goedkoper. In Nederland bestaan genoeg aanbieders die betrouwbaar en van goede kwaliteit zijn. Verdiep je daarom goed in jouw wensen en de behoeften van je doelgroep bij het kiezen voor een Payment Provider. Hieronder vind je alvast een aantal populaire en veilige Payment Service Providers, gespecialiseerd in het bieden van meerdere betaalmethoden voor de checkout van jouw webshop:

Is achteraf betalen als betaalmethode verplicht?
Er is veel te doen rondom het verplicht aanbieden van achteraf betalen in de checkout van je webshop. Het klopt wel. Voor webshops is het verplicht om ook achteraf betalen aan te bieden, maar daar moet wel een en ander bij toegelicht worden. De verplichting geldt alleen wanneer de klant een consument is en bij het verkopen van producten. In de B2B sector hoef je hier geen rekening mee te houden. Daarnaast mogen webwinkels de consument niet verplichten om meer dan 50% van het aankoopbedrag vooruit te laten betalen. Een aanbetaling vragen mag dus wel. Alleen iDEAL aanbieden in de checkout van je shop is dus in strijd met deze regels. Om eenvoudig aan deze verplichting te voldoen kun je in de checkout verschillende alternatieven aanbieden, waarbij het niet verplicht is het volledige aankoopbedrag vooraf te betalen. Het is dan aan de klant om de gewenste betaalwijze te kiezen. Wil je meer weten over achteraf betalen als betaalmethode? Klik dan hier.

13. Verpakkingen inkopen voor het versturen van jouw producten.

Voor het versturen van jouw bestellingen van A naar B heb je ook verpakkingen nodig. Verpakkingen van het juiste formaat en stevig en duurzaam materiaal, beschermen jouw producten tijdens het verzendproces. Maar dat niet alleen. Het gebruik van de juiste verpakkingen hebben een positieve invloed op de merkbeleving bij de consument. Een win-win situatie dus! We vertellen je graag welke aspecten van belang zijn in jouw keuze voor de juiste verpakking. 

Verpakkingstips.

  • Kies voor verpakkingen van het juiste formaat, zodat jouw pakketten weinig tot geen loze ruimte bevatten. Klanten storen zich hieraan en zullen minder snel een herhaalaankoop doen. Daarnaast verklein je hiermee de kans dat jouw producten in de verpakking zullen gaan schuiven en beschadigen. Een ander gevolg is dat meer busjes nodig zijn voor de bezorging van hetzelfde aantal pakketten. Dit zorgt voor meer en onnodig veel CO2-uitstoot om bestellingen op te halen en te bezorgen. 
  • Gebruik zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. Een te grote verpakking met veel opvulmateriaal is eigenlijk te groot voor dat wat je verstuurt. Kies dan voor een kleinere verpakking en als dat niet kan voor duurzaam opvulmateriaal. Wees ook zuinig in het gebruik van andere verpakkingsmaterialen als bijvoorbeeld tape. Zo voorkom je ergernis bij jouw klanten.
  • De hedendaagse consument ontvangt bestellingen graag in duurzaam verpakkingsmateriaal. Maak jouw klanten blij door te kiezen voor verpakkingen van duurzaam en/of gerecycled materiaal en verpakkingen die herbruikbaar zijn. 
  • Bonus tip. Wil je de merkbeleving van jouw webshop vergroten? Overtref dan de verwachtingen van jouw klant en verras hem of haar bij ontvangst van de bestelling. Je kunt bijvoorbeeld de bestelling mooi inpakken, een handgeschreven kaartje met persoonlijk bedankje, flyer, kortingscode of sample van een ander product toevoegen om herhaalaankopen en positieve mond tot mond reclame te stimuleren en de naamsbekendheid van jouw webshop een boost te geven.

Ga je liever direct op zoek naar de beste verpakkingen voor jouw producten? In onze eigen webshop bieden we een ruim assortiment verpakkingen en verzendbenodigdheden die onmisbaar zijn voor iedere webshop! Klik hier om naar de webshop te gaan.

14. MyParcel als verzendservice voor het versturen van je producten.

Je website is live,  je producten staan in de virtuele vitrine, de eerste klanten bezoeken je shop, vullen hun winkelwagentje en rekenen tot slot hun bestelling af! En nu? Nu wil je de producten zo snel mogelijk versturen naar de ontvanger. Hoe je dat het beste kunt doen, vertellen we je maar al te graag. Het is namelijk heel simpel!

MyParcel als verzendservice.
Met de software van MyParcel maak je jouw bestellingen in een handomdraai klaar om te versturen. Je zet namelijk al jouw orders met één druk op de knop naar verzendlabels om. De verzendlabels plak je op de pakketten of brievenbuspakjes waarmee je de producten naar je klanten gaat versturen. Zijn jouw bestellingen klaar om verstuurd te worden? Dan breng je ze naar een PostNL locatie bij jou in de buurt en worden ze binnen één werkdag bezorgd. Gewoon door PostNL! En weet je wat nog leuker is?

  • MyParcel is een alles-in-1 verzendservice. Dat betekent dat de software volledig (en gratis!) te integreren is in jouw webshopsoftware.
  • MyParcel is zes dagen in de week bereikbaar voor al jouw vragen. We zetten altijd dat stapje extra voor jou.
  • Bij MyParcel betaal je alleen voor wat je daadwerkelijk verstuurt. Je zit daarom niet vast aan een contract of abonnement.

Alle services van MyParcel.

Naast dat je met MyParcel voor alles dat je wilt versturen eenvoudig een verzendlabel aanmaakt, biedt ons platform nog meer services waarmee jij als online ondernemer verder kunt groeien. Door gebruik te maken van MyParcel kun je namelijk:

  • ..pakketten, brievenbuspakjes, post en pallets in een handomdraai klaar maken om te versturen.
  • ..bezorgopties in de checkout van je webshop integreren.
  • ..je klanten op de hoogte houden van de status van hun bestelling met jouw eigen Track & Trace pagina. Deze pagina kun je helemaal ontwerpen in de look en feel van jouw webshop, waardoor je klanten aan jouw webshop kunt binden en hun een ultieme last-mile beleving kunt bieden!
  • ..te allen tijde het overzicht behouden van de status van jouw zendingen met jouw persoonlijke dashboard.
  • ..je eigen retourproces inrichten (ook weer in de look & feel van jouw webshop) en vraag je jouw klanten eenvoudig naar de reden van retour. Dit doe je allemaal in een handomdraai via de  geïntegreerde retourservice.
  • ..meer services.

15. De grens over? Let hier op..

Heb je internationale ambities? Dan spreek je waarschijnlijk ook een doelgroep aan die de Nederlandse taal niet spreekt. Een voor de hand liggende keuze kan zijn om je webshop te vertalen naar het Engels. Maar dit is natuurlijk afhankelijk van jouw doelgroep. Het is een tijdrovende klus, maar mocht het jouw internationale ambities vervullen, dan is het zeker de moeite waard.

Verkoop je daadwerkelijk in het buitenland? Dan gaan jouw producten de grens over. In de meeste gevallen geen probleem, maar je dient wel met een aantal afwijkende regels rekening te houden. Niet ieder product is in het land van bestemming toegestaan en daarnaast moet je voldoen aan eventuele douaneformaliteiten. Benieuwd welke dat zijn? Klik hier voor een handige checklist.

16. Klantenservice van je shop inrichten.

Als je dacht dat je er helemaal was, bestaat nog een laatste onmisbaar onderdeel voor het runnen van een webshop die we met je moeten bespreken. Voor je webshop wil je namelijk niet alleen klanten binnenhalen, maar er ook voor zorgen dat ze tevreden zijn en nog eens terug komen. Oftewel, ook je klantenservice moet in orde zijn! Naast jouw producten, zegt de service die je biedt namelijk veel over de kwaliteit en betrouwbaarheid van jouw webshop.

Allereerst is het belangrijk om goed bereikbaar te zijn. De huidige consument verwacht snel antwoord op zijn vragen en het liefst via kanalen als livechat en Whatsapp. Veel webshop platformen bieden eenvoudige integraties aan om livechat in jouw webshop te bieden. Consumenten vinden het tegenwoordig zelfs de meest efficiënte manier van communiceren met een klantenservice. Ons advies is dan ook om consumenten de mogelijkheid te geven via verschillende kanalen contact op te laten nemen. Je bent als webshop niet verplicht om een telefoonnummer of e-mailadres openbaar te maken, alleen dan moet de consument wel op een andere manier rechtstreeks in contact kunnen komen met de klantenservice van je shop. Tot slot moet informatie over deze contactmogelijkheden eenvoudig te vinden zijn op je website.

Gefeliciteerd! Jouw webshop is nu up and running! Jij bent helemaal klaar om te starten met het online verkopen van jouw producten en jouw klanten optimaal te bedienen. Heb je nog vragen of kom je ergens niet uit? Aarzel dan niet om contact op te nemen. We staan voor je klaar!

Deze blog bestaat uit vier delen. Heb je er een gemist of ga je liever nog eens terug naar een van de voorgaande delen?   

Naar deel 1
Naar deel 2
Naar deel 3