Tips & Tricks

Geef jouw naamsbekendheid een summer boost.

17/06/2021
Afbeelding voor Geef jouw naamsbekendheid een summer boost.

We genieten alweer een tijd van warmere temperaturen, maar de zomer gaat eind juni pas officieel van start. Hoewel voor veel webshops de maanden juli en augustus een stuk rustiger zijn, is deze periode perfect geschikt om jouw naamsbekendheid te verhogen. Als je in de zomermaanden investeert in je zichtbaarheid, dan kun je hier van profiteren als het straks weer drukker wordt. Hoe? Aan de hand van deze 4 tips! Lees je mee?


1. Focus op social media.

Instagram en Facebook zijn de perfecte kanalen om jouw doelgroep te bereiken tijdens de zomer. We trekken er massaal op uit en niets is fijner dan je social media kanalen checken als je op het strand of aan het zwembad ligt. Dit is dus hét moment om jouw zomerartikelen onder de aandacht te brengen. Verkoop je cosmetica? Deel dan het verhaal achter jouw populairste waterproof mascara. Verkoop je boeken? Promoot dan de bestsellers die je deze vakantie absoluut niet mag missen. Deel zomerse en vrolijke content om jouw klanten te enthousiasmeren. Zorg ervoor dat je je onderscheid van je concurrentie door op te vallen. Dit kun je doen op een aantal manieren:

Laat jouw merk tot leven komen. 

Als je jouw klanten wilt omtoveren tot échte fans, dan is het plaatsen van content over jouw producten niet voldoende. Het is belangrijk om je te focussen op de beleving rondom jouw merk. Dit doe je door net dat stapje extra te zetten voor jouw klanten en een persoonlijke service te bieden. Heeft een trouwe klant een klacht en maak jij dit op een unieke manier weer goed? Deel dit!

Vertel je verhaal.

Communiceer nog persoonlijker richting jouw klanten door een verhaal te vertellen. Ben jij op een bijzondere manier geïnspireerd om jouw onderneming te starten? Of, heb je interessante dingen geleerd in jouw reis als ondernemer? Deel dit met je volgers! Daarnaast kun je ook delen wat je bezighoudt. Verkoop je boeken? Deel dat je op het strand een bestseller aan het lezen bent. Zo leren jouw volgers je beter kennen. Houd echter wel rekening met het platform waarop je jouw verhaal vertelt. Op Instagram kun je beter communiceren met afbeeldingen, terwijl Facebook het ideale platform is om een livestream op te zetten. 

Engagement? Ja, graag.

Niks zorgt voor een hogere engagement dan leuke winacties. Bedenk een originele campagne om jouw klanten te activeren. Verkoop je zomerkleding? Vraag je volgers om een foto te delen van hun favoriete zomeroutfit en jouw account hierbij te taggen. De klant met de meest originele foto wint een tegoedbon. Daarnaast is het plaatsen van stories ook de perfecte manier om jouw engagement te verhogen. Stories zijn 24 uur zichtbaar en bieden jou de mogelijkheid om wat persoonlijker te communiceren. Je kunt klanten via stories een kijkje achter de schermen geven, maar ook om hun mening vragen. Stel een vraag of plaats een interessante poll om jouw volgers beter te leren kennen. 

Wil je meer weten of adverteren op Instagram? In deze blog leggen we uit wat de mogelijkheden zijn van adverteren op Instagram en hoe jij jouw doelgroep kunt bereiken.

2. Blijf e-mailen.

De meeste mensen lezen tijdens de vakantie minder goed hun e-mail, waardoor je zult merken dat de open rates van jouw mailings dalen. Maar, een deel van jouw klanten heeft tijdens de vakantieperiode juist meer tijd om hun mail te lezen. Dit kan leiden tot extra verkeer naar jouw webshop. Inspireer jouw klanten met een e-mail vol zomerartikelen, een scherpe korting of grote uitverkoop. Zorg ervoor dat je niet te missen bent.

Tip: Nu je wat extra tijd hebt, kan het waardevol zijn om jouw klanten te bedanken voor hun loyaliteit of ze in te zetten voor het werven van nieuwe fans. Bedank jouw klanten door het rondsturen van een kortingscode of stuur een tell-a-friend mailing. Met een tell-a-friend mailing kun je jouw meest tevreden klanten vragen om een kennis te attenderen op jouw webshop. Let wel op dat jouw tell-a-friend actie helemaal AVG-proof is. Lees hier meer over de regelgeving rondom het tell-a-friend principe. 

3. Speel in op gebeurtenissen. 

Nu we het corona-tijdperk langzaam achter ons laten, zijn vakanties, evenementen en bruiloften straks weer mogelijk. Een groot deel van jouw klanten zal hier weer aan deelnemen én daar kun jij op inspelen. Licht jouw leukste festival outfits uit, zet jouw mooiste eventdecoratie in de spotlight of prijs de handigste vakantiegadgets aan.

4. Maak plannen. 

Als laatste tip raden we jou aan om je tijdens de zomerperiode alvast te richten op het najaar. De laatste maanden van het jaar zijn vaak goede e-commerce maanden, dus in deze periode moet je zichtbaar zijn en actief communiceren richting jouw doelgroep. Denk eens na over een leuke najaarscampagne. Maar, je kunt de zomerperiode natuurlijk ook gebruiken om meteen een aantal van jouw plannen te realiseren. Heb je altijd willen beginnen met TikTok of Snapchat? Of, wil je jouw kennis uitbreiden over Online Marketing? Nu is het moment!


Kortom: laat de zomerperiode niet geruisloos voorbij gaan en besteed wat extra aandacht aan jouw e-mail- en social media campagnes. Bedenk leuke acties die jouw doelgroep niet wil missen en gebruik de extra tijd die je hebt voor het maken van nieuwe plannen of het oppakken van plannen die je nog wilde realiseren. Je hebt de sleutel tot succes in eigen handen! 

Ben je benieuwd hoe jij er tussenuit kan springen in het najaar? Lees hier hoe jij jouw klanten op een originele wijze kunt verrassen.