Laatste updates

Actuele update m.b.t. het coronavirus.

March 16, 2020
Afbeelding voor Actuele update m.b.t. het coronavirus.

We nemen de maatregelen als gevolg van het coronavirus erg serieus. Via deze blog houden we je daarom graag op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en maatregelen die effect hebben op het versturen van pakketten binnen Nederland en naar het buitenland. Maatregelen en duur daarvan verschillen per land en wijzigen continu.

Haalservice Plus.

We houden de ontwikkelingen omtrent het coronavirus goed in de gaten en nemen de maatregelen als gevolg daarvan erg serieus. Zo ook PostNL. De maatregelen hebben op dit moment effect op het aanvragen en uitvoeren van de Haalservice Plus. Concreet heeft dit op dit moment de volgende consequenties:

  • Meervolume aanvragen is niet mogelijk.
  • Zelf aanleveren op depots is niet mogelijk.
  • Incidentele ritten aanvragen is niet mogelijk.

Vertragingen internationale pakketbezorging.

Hier zie je waar op dit moment verstoringen zijn die effect hebben op de internationale pakketbezorging.

Datum: 30 maart 2020
Verwachting vertraging: onbekend
Land/stad: Wereldwijd

Gesloten routes:
Bezorging van pakketten is niet mogelijk naar: Djibouti, Ecuador, Filipijnen, Frans Polynesië, Honduras, Kaaimaneilanden, Koeweit, Libië, Macedonië, Noord Macedonië, Madagaskar, Mauretanië, Moldavië, Monaco, Mongolië, Montenegro, Nieuw Caledonië, Peru, Samoa, Somalië, Sri Lanka, Tunesië, Yemen, Zuid Afrika.

Vertraagde routes:
Bezorging van pakketten is vertraagd naar: Argentinië, Armenië, Algerije, Australië, Bermuda, Bahrein, België, Bhutan, Brunei, Brazilië, Belize, Bulgarije, China, Canada, Chili, Colombia, Costa Rica, Curaçao, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Egypte, El Salvador, Equatoriaal Guinee, Griekenland, Frankrijk, Filipijnen, Guinee Bissau, Georgië, Haiti, Hongarije, Hong Kong, India, Irak, Israel, Italië, Jamaica, Jordanië, Japan, Kazachstan, Kaaiman Eilanden, Zuid Korea, Kosovo, Libanon, Litouwen, Letland, Marokko, Maleisië, Mexico, Noorwegen, Noord Macedonië, Oekraïne, Oostenrijk, Papua Nieuw Guinea, Panama, Paraguay, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Servië, Senegal, Singapore, Sint Lucia, Slowakije, Slovenië, Saudi Arabië, Spanje, Suriname, Thailand, Tonga, Trinidad en Tobago, Tsjaad, Tunesië, Turkije, Uruguay, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Vietnam, Wit Rusland, Zuid-Korea, Zweden en Zwitserland.

Duitsland.
De bezorging van pakketten in Duitsland loopt vertraging op als gevolg van de corona maatregelen. Daarnaast is, vanwege het verplicht sluiten van niet-essentiële winkels, een beperkt aantal afhaalpunten beschikbaar.

Spanje.
In de volgende postcodegebieden binnen Spanje kunnen geen pakketten worden bezorgd:
Padrón: 15282, 15900, 15910, 15911, 15912, 15914, 15915, 15916, 15917, 15920, 15928, 15980, 15981, 15982, 15983, 15984, 15985, 36640, 36645, 36646, 36647, 36649. Cáceres: 10900. Navalmoral de la Mata: 10374. La Bañeza: 24763.
Bevinden deze zendingen zich al in Spanje dan worden deze opgeslagen totdat de gebieden weer bereikbaar zijn.

Verenigde Staten.
PostNL is in staat zendingen voor de Verenigde Staten te bezorgen. Alternatieve mogelijkheden worden ingezet en pakketten worden bezorgd met vertraging.

Frankrijk.
Vanwege het verplicht sluiten van niet-essentiële winkels is een beperkt aantal afhaalpunten beschikbaar.

Italië.
30 maart 2020: Er kunnen momenteel geen pakketten worden bezorgd op postcodes 24xxx en 25xxx. Mochten de pakketten zich al in Italië bevinden dan worden deze opgeslagen totdat de postcodegebieden weer toegankelijk zijn voor het bezorgen van pakketten. Zo niet dan komen deze pakketten retour afzender.
23 maart 2020: Onbereikbare postcode gebieden voor het bezorgen van pakketten in Italië: 00xxx, 10xxx, 12xxx, 14xxx, 16xxx, 20xxx, 21xxx, 24xxx, 25xxx, 40xxx, en 41xxx.

Specifieke maatregelen voor België.

Nieuwe maatregelen vanaf 19 maart 2020.
De Belgische regering heeft besloten dat niet-essentiële winkels worden gesloten vanaf 18 maart om 12:00 uur. Dit besluit heeft als gevolg dat een deel van de PostNL-punten in België gesloten zijn. Deze maatregelen hebben invloed op webwinkels die pakketten naar België versturen.

Pakketten op een PostNL-locatie in België.
Pakketten die op een gesloten PostNL-punt liggen, blijven daar. We doen al het mogelijke om hiervoor een oplossing te vinden.

Daarnaast is het momenteel niet mogelijk een bestelling direct naar een PostNL-punt te laten sturen. Pakketten die nog vertrekken naar een gesloten PostNL-punt worden retour gestuurd naar de afzender. Pakketten die we na een tweede poging niet bij de consument thuis bezorgd kunnen worden, gaan naar een PostNL-punt dat open blijft.

Ook is in België het aantal pakketten momenteel erg hoog. Dit in combinatie met de nieuwe maatregelen van de Belgische regering kan ervoor zorgen dat jouw zendingen met bestemming in België vertraging oplopen.

De meest actuele status van de pakketten is te vinden via Track & Trace van PostNL.

Wij zijn bereikbaar.
Het coronavirus heeft ook invloed op onze dienstverlening. Desondanks hebben we onze werkwijze zo ingericht dat onze dienstverlening zoveel mogelijk hetzelfde blijft. Heb je daarom vragen? We zijn telefonisch, via chat of per e-mail bereikbaar.

Bezorging door PostNL.
PostNL volgt de algemene RIVM-richtlijnen en neemt maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. PostNL licht medewerkers in en zorgt dat zij weten wat ze moeten doen om gezond en veilig te blijven en zo hygiënisch mogelijk te werken. Bezorgers houden 1,5 meter afstand en vermijden fysiek contact.