Verzenden

Volg eenvoudig jouw pakket met de Track & Trace informatie. 

13/09/2021
Pakket bij PostNL.

De Track & Trace informatie bevat een Track & Trace code en dat is een unieke barcode waarmee jij (of jouw klant) de status van een zending kunt opzoeken. Zo kun je zien of de bestelling op tijd wordt geleverd, vertraagd is of retour is gestuurd (en waarom). En, dat is ontzettend belangrijk! Het succes van jouw webshop wordt tenslotte mede bepaald door het verzendproces. Klanten willen hun bestelling op de voet kunnen volgen én deze natuurlijk zo snel mogelijk thuis ontvangen. 

In deze blog vertellen we jou alles over hoe de Track & trace code werkt, hoe je de route van een pakket volgt en hoe je jouw klant voorziet van de juiste Track & Trace informatie. Veel leesplezier!

Ah, zo werkt de Track & Trace dus!

Als je een verzendlabel aanmaakt om een pakket te versturen, dan wordt er automatisch een Track & Trace code aangemaakt. Hiermee kun jij de zending volgen tot deze wordt bezorgd bij jouw klant. Ook jouw klant kan met deze code zijn of haar bestelling op de voet volgen. De Track & Trace code bestaat uit een combinatie van letters en cijfers en begint meestal met ‘2S’ of ‘3S’. Goed te herkennen dus! Deze code wordt in het logistieke proces door PostNL meerdere keren gescand, waardoor de status van jouw pakket continu wordt geüpdatet. Meer over de Track & Trace statussen vind je verderop in deze blog.

Tip! Ben je klant van MyParcel? Dan kun je instellen dat je automatisch een bevestigingsmail en Track & Trace code ontvangt wanneer je een pakket verstuurt. Hiermee kun jij de zending gemakkelijk volgen. Naast de bevestigingsmail, kun je de Track & Trace code van iedere zending ook terugvinden in jouw zendingenoverzicht.

Een mobiel met de Track & Trace informatie.
Verzendstatus pakket opzoeken

Dé locatie van jouw pakket. 

Volg jouw binnen- en buitenlandse zendingen op een verschillende manieren:

Via de website van PostNL
De status van een pakket kun je op de website van PostNL eenvoudig volgen in 4 stappen:

  1. Ga naar de website van PostNL.
  2. Vul de barcode in zonder spaties.
  3. Vul de postcode van de ontvanger in.
  4. Klik op ‘Zoeken’. De informatie over de locatie van de zending verschijnt nu.


Via de MyParcel backoffice
Als klant van MyParcel, volg je vanuit jouw MyParcel account gemakkelijk jouw zending. Ga hiervoor naar jouw zendingenoverzicht en klik op de betreffende barcode. Je ziet vervolgens de Track & Trace code van PostNL en de (eventuele) verzendpartner in het buitenland. PostNL is voor buitenlandse Track & Trace gegevens afhankelijk van de verzendpartners. Het kan voorkomen dat deze informatie daarom iets later zichtbaar is in jouw account.

Dit zijn de Track & Trace statussen.

Vanaf het moment dat je een pakket inlevert bij PostNL totdat deze wordt afgeleverd bij jouw klant, legt jouw pakket een flinke reis af. Hoe die reis er precies uitziet leggen we je uit in deze blog. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende Track & Trace statussen en wat ze precies betekenen:

  • Voorgemeld: Deze status betekent dat PostNL een zending kan verwachten.
  • Aangebonden aan vervoerder: Dit houdt in dat het pakket door PostNL is ontvangen.
  • In sorteerproces: Zodra het sorteerproces begint in het depot, krijgt het pakket de status ‘in sorteerproces’. De zending wordt gesorteerd voor ritten naar andere depots, PostNL locaties of ontvangers.
  • In distributie: Het pakket is onderweg naar jouw klant of een PostNL locatie.
  • Zending afgeleverd: Dit houdt in dat de PostNL chauffeur het pakket heeft kunnen afleveren bij jouw klant of eventueel bij de buren.
  • Zending op afhaallocatie: Het pakket is afgeleverd bij de PostNL locatie.
  • Zending afgehaald op afhaallocatie: Dit betekent dat jouw klant het pakket heeft afgehaald bij de PostNL locatie.
Track & Trace statussen
Track & Trace pagina

Wist je dat…

Maar liefst 78% van de consumenten meer dan eens de verzendstatus checkt van hun online bestelling? Het delen van de Track & Trace informatie met jouw klanten is dus ontzettend belangrijk! Met MyParcel kun je de Track & Trace informatie delen via een persoonlijke Track & Trace e-mail en -pagina, helemaal in de look & feel van jouw bedrijf.

Van de webshops met een persoonlijke Track & Trace pagina zien we dat 23% van de bezoekers via de banner terugkeert naar de webshop. Dit is voor jou als online ondernemer dus de perfecte mogelijkheid om herhaalaankopen te stimuleren. Klik hier voor meer informatie over de Track & Trace e-mail en -pagina of bekijk de video.

Hulp nodig?

Heb je vragen over de Track & Trace code of de persoonlijke Track & Trace pagina of -email? Neem dan hier contact met ons op. We staan zes dagen per week voor je klaar!

Contact
Gratis account aanmaken