Piekperiode

Alles wat jij moet weten voor de eindejaarsdrukte!

De eindejaarspiek is dé periode waarin webshops veel meer bestellingen ontvangen dan in de rest van het jaar. Samen met PostNL hebben we voorbereidingen getroffen om deze piek zo goed mogelijk door te komen. Op deze pagina vind je de belangrijkste informatie hierover. Voor de actuele updates verwijzen we je naar deze pagina.

Download eindejaarskalender

Houd rekening met aangepaste aanlever- en bezorgtijden.

Samen met PostNL zetten we alles op alles om jouw klanten op tijd van hun bestellingen te voorzien. Toch blijft het helaas onvermijdelijk dat een deel van de post en pakketten niet binnen een dag bezorgd wordt. Je helpt de kans op vertraging te verkleinen door zendingen op tijd en verspreid door de week aan te leveren. Probeer indien mogelijk maandagen te vermijden en lever pakketten zo vroeg mogelijk in de ochtend aan. Houd daarbij rekening met de aangepaste aanlever- en bezorgtijden van PostNL.

Piektoeslagen.

Om tijdens de drukke eindejaarsperiode zoveel mogelijk pakketten te verwerken en bezorgen nemen vervoerders extra maatregelen. Er wordt speciaal voor deze periode meer personeel aangenomen en materiaal ingezet. Om dit deels te kunnen bekostigen voeren vervoerders een piektoeslag. Van 20 november t/m 31 december 2021 geldt daarom een piektoeslag op pakketten die via PostNL worden verzonden met bestemming binnen Nederland, binnen Europa, buiten Europa en pakketten die retour worden gestuurd door de ontvanger. De piektoeslag bedraagt € 0,25 en wordt bovenop jouw reguliere prijs en bestaande toeslagen voor het versturen van een pakket doorberekend.

Communiceer langere levertijden naar jouw klanten.

Ondanks alle voorbereidingen bestaat tijdens de eindejaarspiek de kans dat levertijden langer zijn dan jouw klanten gewend zijn. Voorkom teleurstellingen en laat jouw klanten weten dat de levertijden langer kunnen zijn en wees terughoudend in het bieden van garanties m.b.t. de bezorging van bestellingen. Daarnaast kun je kortingsacties spreiden en klanten stimuleren eerder te bestellen om de drukte voor jezelf en bij PostNL zo veel mogelijk te verdelen.

Wijzigingen Haalservice.

  • Tijdens de eindejaarsperiode vindt de Haalservice op verschillende dagen eerder plaats. Op officiële feestdagen is er helemaal geen Haalservice. Klik hier voor een overzicht van de wijzigingen en bekijk of dit van invloed is op jouw logistieke proces.
  • Heb jij een structurele Haalservice en ben je op één of meerdere dagen buiten de officiële feestdagen om gesloten? Geef dit dan tijdig door via info@myparcel.nl zodat wij jouw structurele Haalservice op de betreffende data kunnen annuleren.
  • Verwacht jij ook meer te gaan versturen tijdens de piekperiode en wil je voor bepaalde dagen extra volume aanvragen? Geef dit dan z.s.m. door via info@myparcel.nl, zodat jouw aanvraag nog ingediend kan worden. Houd daarbij rekening met de deadlines per piekweek hiernaast.

Alles over verpakkingen en verpakken.

Op dit moment is er kartonschaarste en dat kan zorgen voor langere levertijden wanneer je verpakkingen bestelt. Bestel daarom jouw verpakkingen op tijd. Verpak daarnaast al jouw bestellingen zo compact mogelijk, zorg dat de (print)kwaliteit van jouw verzendlabel en barcode op orde is en plak jouw verzendlabel op de grootste zijde aan de bovenkant van het pakket. Lees alle verpakkingstips in onze blog.

Vertraagd/vermist pakket, wat nu?

Wanneer jouw zending nog niet is bezorgd en je hebt het vermoeden dat deze vertraagd is of kwijt is geraakt, dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen, maar vaak is de zending nog onderweg naar de ontvanger. Lees onze blog over wat te doen bij een vertraagd of vermoedelijk vermist pakket.

3 tips voor de eindejaarsperiode!

myparcel Play Stop

Mijn zending is beschadigd, wat nu?

Als jouw klant een beschadigd pakket heeft ontvangen, kun je hiervoor via jouw account een schadeclaim indienen. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen dient de zending aan een aantal voorwaarden van PostNL te voldoen. Daarbij dien je binnen 7 kalenderdagen na de laatste scan van de zending alle gegevens op te sturen. In onze blog leggen we je uit hoe je een schadeclaim indient.

Openingstijden en bereikbaarheid.

Kom je ergens niet uit? Neem dan voor een antwoord op jouw vraag een kijkje in onze kennisbank of dien een case in via jouw account. Dan kunnen wij jou gericht helpen. Via jouw persoonlijke caseoverzicht ben je altijd op de hoogte van de meest actuele status en details van iedere case. Hier kun je ook reageren en zelf cases sluiten zodra deze zijn opgelost.

 

Afwijkende openingstijden:

  • vrijdag 24 december: 07.00 – 17.00 uur
  • vrijdag 31 december: 07.00 – 17.00 uur

Openingstijden 20 november t/m 31 december:

Maandag 08.00 – 18.30 uur
Dinsdag 08.00 – 18.30 uur
Woensdag 08.00 – 18.30 uur
Donderdag 08.00 – 18.30 uur
Vrijdag 08.00 – 17.00 uur
Zaterdag 09.00 – 17.00 uur
Zondag Gesloten

 

Veelgestelde vragen tijdens de piekperiode.

Hoe stel ik de bezorgopties in mijn checkout in? Waarom loopt de Track & Trace niet door? Hoe maak ik een retourlabel aan? Er wordt een afleverscan getoond, maar mijn brievenbuspakje is niet ontvangen, wat nu? Waar vermeld ik het antwoord- of postbusnummer?