Wellicht is jouw pakket bij de buren afgeleverd, heeft deze de afleverscan gemist, is vertraagd of er is iets anders aan de hand. Wat het ook is, wanneer jouw zending nog niet door de juiste persoon is ontvangen en je hebt het vermoeden dat deze kwijt is geraakt, dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Daarover vertellen we je in deze blog graag meer en helpen wij je om erachter te komen hoe je het best met een vermoedelijk vermist pakket om kunt gaan. Zodat jouw klant zijn of haar bestelling gewoon kan ontvangen.
Tip 1: Heeft jouw pakket de status ‘In distributie’, maar zou deze al bezorgd moeten zijn?
Heb geduld en wacht voor de zekerheid nog even af. Wellicht wordt het pakket door omstandigheden met enige vertraging geleverd, maar is wel gewoon onderweg naar de ontvanger. Als de status van de zending langere tijd niet veranderd, wacht dan niet langer dan 30 dagen (voor PostNL- en DHL-zendingen) en 60 dagen (voor UPS-zendingen) om hier melding van te maken. Klik dan hier om daar in een paar eenvoudige stappen melding van te maken in jouw account.
Tip 2: Heeft jouw pakket de status ‘In distributie’ maar twijfel je of deze inmiddels is bezorgd of niet?
Zie je in jouw zendingenoverzicht dat een zending nog niet bezorgd is en heb je het idee dat deze zending al geleverd had moeten zijn? Dan kun je bijvoorbeeld bij jouw klant nagaan of de bestelling in goede orde is ontvangen. Het kan namelijk voorkomen dat de zending de afleverscan heeft gemist en de klant zijn bestelling gewoon al heeft ontvangen! Is dat niet het geval? Dan kun daar een melding van maken via jouw account. Wij kunnen dan een onderzoek naar jouw vermiste pakketzending in gang zetten.
- Je dient een vermist pakket met bestemming in Nederland en de Europese Unie binnen 30 kalenderdagen (voor PostNL- en DHL-zendingen) en 60 kalenderdagen (voor UPS-zendingen) na de laatste scan bij aan ons te melden via jouw account. Voor landen buiten de Europese Unie is dat 45 kalenderdagen. Om dit onderzoek te kunnen starten hebben wij de verkoopfactuur nodig. Dat is de factuur die je jouw klant toestuurt. Wanneer niet binnen de gestelde termijn melding wordt gedaan van een vermoedelijk vermist pakket, kunnen wij niet overgaan tot vergoeding.
- De doorlooptijd van een onderzoek is gemiddeld 2 á 3 weken. Gedurende het onderzoek, kun je alvast een tweede zending (bestelling) naar jouw klant toesturen. De kans bestaat dan wel dat in de tussentijd de initiële zending alsnog geleverd wordt bij jouw klant.
- Mocht de initiële zending boven water komen en daardoor even later nogmaals door de bezorger worden aangeboden bij de ontvanger, dan kan hij of zij deze aan de deur weigeren en wordt het pakket naar jou teruggestuurd. Let op! Hier zitten mogelijk kosten aan verbonden.
- Wanneer wordt verwacht dat een zending waarschijnlijk niet meer boven water komt, wordt doorgaans door PostNL binnen twee weken na de start van het onderzoek, een voorlopige vergoeding uitgekeerd. Voor DHL- en UPS-zendingen kan dit langer duren.
- De vergoeding is afhankelijk van de zending, verzendopties en vervoerder. Verkoop je zelfgemaakte producten waarbij geen inkoopfactuur kan worden voorgelegd? Dan volstaat de verkoopfactuur. In dat geval wordt 60% van de verkoopwaarde van het product vergoed excl. BTW, tot het verzekerde bedrag. Daarnaast crediteren wij jouw verzendkosten.
- Indien een vergoeding is uitgekeerd voor een vermiste zending en deze alsnog boven water komt en/of retour wordt gestuurd, dan zal de vergoeding door PostNL worden teruggedraaid. M.u.v. de verzendkosten. Deze blijven in dit geval altijd vergoed.
- Het retourproces heeft een langer verloop dan de heenzending. Is de zending na 3 weken niet retour? Meld het ons.
- Je komt alleen in aanmerking voor een vergoeding bij een vermist pakket, wanneer de zending verzekerd is verstuurd.
- Houd er rekening mee dat bepaalde goederen, eventueel met een bestemming in het buitenland, uitgesloten zijn van verzekering; bijvoorbeeld documenten, verboden goederen, versproducten en edelmetalen.
Tip 3: Heeft jouw zending de status ‘Bezorgd’ maar heeft jouw klant nog niets ontvangen?
Dan is de bestelling hoogstwaarschijnlijk afgeleverd bij de buren of een afleverlocatie bij jouw klant in de buurt. In dat geval heeft jouw klant een e-mail ontvangen met de melding waar het pakket is afgeleverd. Als dat niet het geval is, bekijk dan de Track & Trace informatie om erachter te komen waar de zending is afgeleverd. Mocht daar het antwoord niet te vinden zijn, dan kan je jouw klant adviseren bij de directe buren na te vragen of zij de zending in ontvangst hebben genomen. Indien ook daar het pakket niet is afgeleverd, adviseren we je melding te maken van het vermiste pakket via jouw account en ons van de benodigde informatie te voorzien. Op die manier kunnen wij je verder helpen en de ritinformatie van het pakket bekijken.
- Voor pakketzendingen binnen Nederland en België geldt dat deze navraag binnen 7 kalenderdagen moet worden uitgezet, dit zodat de bezorger zich nog kan herinneren waar de zending is bezorgd.
- Voor pakketzendingen buiten Nederland en België dient de melding uiterlijk binnen 30 kalenderdagen (voor PostNL- en DHL-zendingen) en binnen 60 kalenderdagen (voor UPS-zendingen) te worden gemeld.
- Wanneer uit de scans kan worden opgemaakt dat de zending geleverd zou zijn, vraag je via jouw account eenvoudig een ontvangersverklaring aan. Let op, dit hoeft alleen bij een PostNL-zending. Met deze verklaring kan jouw klant officieel aantonen het pakket niet te hebben ontvangen, dan wel voor te hebben getekend. Deze dient door jouw klant handmatig ingevuld en ondertekend te worden. Klik hier om jouw vermiste pakket te melden en de ontvangersverklaring te ontvangen.
- Indien het een verzekerde zending betreft kun je aanspraak maken op de verzekering. Om aanspraak te maken op de verzekering hebben wij de inkoop- en verkoopfactuur samen met de ingevulde ontvangersverklaring nodig. Let op, dit hoeft alleen bij een PostNL-zending. Je dient de benodigde documenten eenvoudig in via jouw account.
Tip 4: Heeft jouw zending de status ‘Bezorgd’ maar geeft jouw klant aan dat een deel of de totale inhoud van de zending mist?
Wanneer jouw klant aangeeft dat een deel van óf de totale inhoud van zijn of haar bestelling mist, dien je een claim in te dienen en binnen 7 kalenderdagen na de laatste scan alle gegevens op te sturen. Lees hier hoe je een schadeclaim indient.
Meer weten?
Heb je een ander onderwerp dat je graag beter uitgelegd zou willen hebben? Of misschien een service van MyParcel waar je meer over zou willen weten? Laat het ons dan even weten en wij zoeken het voor je uit!