Weet jij al hoe belangrijk het is een goede retourservice te bieden aan je klanten? Wereldwijd worden veel online aankopen gedaan. Daarvan worden vervolgens ook veel aankopen weer retour gestuurd. Consumenten verwachten dan wel een duidelijke en snelle retourservice. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 64% van de consumenten de retourvoorwaarden van een webshop doorneemt alvorens tot aankoop over te gaan. Altijd handig om rekening mee te houden bij de inrichting van je retourservice. Vergeet dan niet rekening te houden met de verplichtingen die je als webshop naar je klanten toe hebt. Daarover vind je hier meer informatie.
Zoals gezegd is een goede retourservice dus van groot belang. Maar hoe richt je die retourservice nou goed voor je klanten in? Wij helpen je in deze blog op weg!
Consumenten verwachten hun producten eenvoudig en snel terug te kunnen sturen.
Consumenten doen steeds meer ervaring op met online winkelen. Hierdoor verwachten ze ook een steeds betere kwaliteit en service van webshops. Consumenten blijken hun keuze voor een webshop vooral te baseren op de invulling van de retourvoorwaarden en de bezorgkosten. Wat de retourvoorwaarden betreft zijn consumenten dus wel een beetje verwend. Ze kiezen voor gemak. Het overgrote deel ontvangt bijvoorbeeld graag al het retourlabel bij ontvangst van hun bestelling. Hoog tijd dus om hier even aandacht aan te besteden.
Een retourzending juist afhandelen.
De retourservice van jouw webshop is misschien iets waar je liever niet te veel tijd of aandacht aan besteed. Tóch is de manier waarop jij de retourservice van jouw webshop inricht van groot belang. Dit kan uiteindelijk veel effect hebben op de prestaties van jouw webshop. Consumenten verwachten flexibiliteit en gemak als het gaat om het retour sturen van hun bestellingen. Daarnaast heeft het veel invloed op jouw verkopen. Een goede en eenvoudige retourservice zorgt namelijk voor tevreden klanten die eerder geneigd zijn terug te komen. En daar wordt iedere webshop blij van! We hebben de belangrijkste inzichten voor een goede retourservice daarom voor je opgesomd.
- Wees duidelijk, eerlijk en transparant over je retourbeleid. En dan bedoelen we over alle onderdelen ervan. Informatie is key! Klanten weten dan waar ze aan toe zijn en wat ze van je kunnen verwachten. Zorg dan ook dat deze communicatie goed vindbaar is. Jouw webshop straalt hiermee zekerheid uit. Je hebt tenslotte je zaakjes op orde en overal aan gedacht.
- Maak het je klanten gemakkelijk. Stuur hen bijvoorbeeld een retourlink via de mail of denk aan een handige verpakking die je klant gemakkelijk opnieuw kan gebruiken voor een retourzending. Je kunt ook het retourlabel alvast geprint bij de zending voegen.
- Een langere retourtermijn zorgt voor een verbetering van je verkopen. Hierbij moet je denken aan een retourtermijn van bijvoorbeeld 30 dagen.
- Zorg ervoor dat je je klant snel terugbetaalt. Ons advies is rond de 3 dagen na ontvangst.
In je MyParcel account is het mogelijk jouw retourservice te organiseren. Zo kun je bovenstaande tips eenvoudig in jouw retourbeleid verwerken. Wees niet bang als je je retour instellingen al een keer had gedaan. Deze kun je gewoon wijzigen.
Meer weten over retourzendingen?
We hopen hiermee al jouw vragen met betrekking tot een retourservice te hebben beantwoord. Is dat niet het geval? Dan kun je ons altijd bereiken via info@myparcel.nl of 023 – 30 30 315. We helpen je graag.