Helaas komt het weleens voor: een pakket met schade. Als jouw klant een beschadigd pakket heeft ontvangen, kun je deze schade melden en hiervoor via jouw account een schadeclaim indienen. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen dient de zending aan een aantal voorwaarden van de vervoerder te voldoen. In deze blog leggen we je stap voor stap uit wat je moet doen om een schadeclaim in te dienen.
Dit zijn de voorwaarden voor het indienen van een schadeclaim.
Om aan te tonen dat jouw pakket beschadigd is, moet de vervoerder de schade erkennen. Daarom hebben we een checklist opgesteld met alle voorwaarden waaraan de zending allereerst dient te voldoen om in aanmerking te komen voor een schadeclaim. Zo zie je niets over het hoofd:
- Je pakket dient verzekerd te zijn verzonden.
- Alle schades dienen binnen 7 kalenderdagen na de dag van bezorging te worden gemeld.
- Artikelen dienen deugdelijk en stevig verpakt te zijn.
Wanneer een artikel beschadigd is geraakt tijdens het verzendproces kijken we eerst naar de reparatiemogelijkheden. Kies je ervoor om het artikel te laten repareren (dit is alleen mogelijk voor PostNL), dan kunnen deze reparatiekosten en de arbeidskosten worden vergoed, indien deze lager zijn dan de inkoopwaarde van het artikel. Dit geldt alleen wanneer de reparatie door een andere partij dan jouw eigen webshop is gedaan. Om de reparatiekosten uiteindelijk vergoed te krijgen dien je de reparatie factuur naar ons toe te sturen. Zo kunnen wij de vergoeding verwerken. Indien reparatie niet meer mogelijk is of de reparatiekosten hoger uitvallen dan de inkoopwaarde van het artikel, vergoeden we de inkoopwaarde voor 100% (excl. btw) tot het maximaal verzekerde bedrag.
Mocht je in geval van schade alle verplichte onderdelen toegestuurd hebben, dan wordt de creditering behandeld. Dus enkel het product zelf wordt meegenomen in de creditering. Het is niet mogelijk om eventuele accijnzen of transportkosten gecrediteerd te krijgen.
Wat moet je aanleveren bij het melden van schade?
De vervoerder zal het pakket met de schade moeten erkennen. Zorg er daarom voor dat de schadeclaim duidelijk en compleet is. Je dient jouw schadeclaim eenvoudig in door een case te openen jouw account. Kies voor het onderwerp ‘Schade’ en upload onderstaande documenten. We raden je aan binnen 7 kalenderdagen na de laatste scan van jouw schadeclaim in te dienen. Anders kan jouw schadeclaim niet in behandeling worden genomen:
- De originele inkoopfactuur (om de waarde van de schadeclaim vast te kunnen stellen):
- Bij PostNL en DHL ben je verzekerd voor 100% van de inkoopwaarde van het product excl. BTW, tot het verzekerde bedrag. Daarnaast crediteren wij jouw verzendkosten.
- Verkoop je zelfgemaakte producten waarbij geen inkoopfactuur kan worden voorgelegd? Dan volstaat de verkoopfactuur. In dat geval wordt 60% van de verkoopwaarde van het product vergoed excl. BTW, tot het verzekerde bedrag. Daarnaast crediteren wij jouw verzendkosten.
- De originele verkoopfactuur (hierdoor is inzichtelijk wat je verkocht hebt)
- Zes foto’s van de schadezending.
- Vraag aan de geadresseerde om de beschadigde inhoud, de doos en al het verpakkingsmateriaal te bewaren tot de schadeclaim volledig is afgerond. Dat is een van de voorwaarden van PostNL.
Deze foto’s zijn nodig om jouw schadeclaim goed te verwerken.
Één foto van de hele buitenkant van het pakket.
Zorg ervoor dat het verzendlabel en eventuele schade aan de buitenkant duidelijk zichtbaar is.
Één foto van het geopende pakket.
Vanaf de bovenkant genomen. Hierbij moeten de inhoud en de binnenverpakking goed te zien zijn.
Één foto van alle typen binnenverpakkingen.
Dit zijn de materialen die je aantreft rondom jouw artikel en in de verpakking.
Één foto van het gehele beschadigde artikel.
Zorg ervoor dat het volledige artikel zichtbaar is.
Één detailfoto van de concrete schade.
Dit gaat om de schade die zichtbaar is op het artikel.
Één foto van het verzendlabel op de verpakking.
Zorg dat de informatie op het label goed leesbaar is.
Tip!
Ben je op zoek naar de juiste verpakkingen om jouw producten veilig en zorgeloos te versturen? Neem dan een kijkje in onze webshop. Daar bieden we een ruim assortiment verzendbenodigdheden aan.
Schaderapport bij Wereldzendingen met PostNL: wanneer je verstuurt naar landen buiten de EU (of binnen de EU maar waarbij de zending via luchtvracht is verzonden) geldt een extra voorwaarde, welke afhankelijk is per vervoerder. Als er schade is dan moet de consument naar het dichtstbijzijnde postkantoor toe om een schaderapport op te laten stellen. Op dit schaderapport dient een stempel te staan ter akkoord. Het schaderapport moet binnen 7 kalenderdagen na afleverscan opgetekend zijn. Indien deze niet is opgetekend binnen 7 kalenderdagen kan de schademelding niet in behandeling worden genomen.
Vermist pakket? Dit is wat je moet doen.
Mocht een pakket vermist lijken dan kunnen wij een onderzoek starten bij de vervoerder. Kijk hier welke stappen je daarvoor dient te ondernemen.
Meer weten?
Heb je een ander onderwerp dat je graag beter uitgelegd zou willen hebben? Of misschien een service van MyParcel waar je meer over zou willen weten? Laat het ons dan even weten en wij zoeken het voor je uit!