Laatste updates

Actuele update m.b.t. het coronavirus.

16/03/2020
Afbeelding voor Actuele update m.b.t. het coronavirus.

We nemen de maatregelen als gevolg van het coronavirus erg serieus. Via deze blog houden we je daarom graag op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en maatregelen die effect hebben op het versturen van pakketten binnen Nederland en naar het buitenland. Maatregelen en duur daarvan verschillen per land en wijzigen continu.

Bezorgers PostNL.
PostNL volgt de algemene RIVM-richtlijnen en neemt maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen en het contact tussen bezorger en ontvanger te minimaliseren. PostNL licht medewerkers in en zorgt dat zij weten wat ze moeten doen om gezond en veilig te blijven en zo hygiënisch mogelijk te werken. Bezorgers houden 1,5 meter afstand en vermijden fysiek contact.

Bezorging van pakketten.
Het aantal te bezorgen pakketten is enorm gestegen. Online bestellen is in deze periode tenslotte een makkelijke en veilige manier om levensmiddelen en andere producten in huis te halen. Door de drukte die ontstaan is door het grote aantal bestellingen en de overheidsmaatregelen is het mogelijk dat de levering van jouw zendingen vertraging oploopt. Ook zijn als gevolg van de maatregelen in Nederland en het buitenland sommige bedrijven of afleverlocaties gesloten. Indien een zending naar een gesloten bedrijf of afleverlocatie wordt verstuurd, wordt deze geretourneerd. Wees je ervan bewust dat wanneer in dit geval een zending geretourneerd wordt, verzendkosten niet geclaimd kunnen worden.

We vragen in deze bijzondere periode hiervoor jouw begrip en geduld, wanneer het anders loopt dan je gewend bent. Samen met PostNL zetten we alles op alles om de vertragingen te beperken. Voor de meest recente verzendstatus van jouw zending(en) verwijzen we je naar de Track & Trace informatie.

Haalservice Plus.

We houden de ontwikkelingen omtrent het coronavirus goed in de gaten en nemen de maatregelen als gevolg daarvan erg serieus. Zo ook PostNL. De maatregelen hebben op dit moment effect op het aanvragen en uitvoeren van de Haalservice Plus. Concreet heeft dit op dit moment de volgende consequenties:

  • Meervolume aanvragen is niet mogelijk.
  • Zelf aanleveren op depots is niet mogelijk.
  • Incidentele ritten aanvragen is niet mogelijk.

Vertragingen internationale pakketbezorging.

Hier zie je waar op dit moment verstoringen zijn die effect hebben op de internationale pakketbezorging.

Datum: 20 mei 2020
Verwachting vertraging: onbekend
Land/stad: Wereldwijd

Gesloten routes:
Bezorging van pakketten is niet mogelijk naar: Antigua & Barbuda, Bahamas, Barbados, Belize, Bermuda, Bolivia, Botswana, Brunei, Centraal Afrikaanse Republiek, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Fiji, Guinee, Guinee Bissau, Honduras, Irak, Jamaica, Kaapverdië, Koeweit, Libië, Mauretanië, Moldavië, Monaco, Nepal, Papua Nieuw Guinea, Peru, Saint Kitts en Nevis, Samoa, Seychellen, Sierra Leone, Sint Lucia, Sint Maarten, Solomon Eilanden, Swaziland en Yemen.

Vertraagde routes:
Argentinië, Armenië, Algerije, Australië, Bahrein, België, Bhutan, Brunei, Brazilië, Bulgarije, China, Canada, Chili, Colombia, Costa Rica, Curaçao, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Egypte, Finland, Frankrijk, Griekenland, Guinee Bissau, Georgië, Haiti, Hongarije, Hong Kong, India, Israel, Italië, Jordanië, Japan, Kazachstan, Kosovo, Libanon, Litouwen, Letland, Marokko, Maleisië, Mexico, Nieuw Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Oekraïne, Papua Nieuw Guinea, Panama, Paraguay, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Servië, Senegal, Singapore, Slowakije, Slovenië, Spanje, Suriname, Thailand, Tonga, Tsjechië, Turkije, Ukraine, Urugay, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Vaticaan stad, Vietnam, Wit Rusland, Zuid-Korea, Zweden, Zwitserland.

Duitsland.
De bezorging van pakketten in Duitsland loopt vertraging op als gevolg van de corona maatregelen. Daarnaast is, vanwege het verplicht sluiten van niet-essentiële winkels, een beperkt aantal afhaalpunten beschikbaar.

Spanje.
Op de meest postcodes worden weer pakketten bezorgd, maar wel met vertraging. Dit geldt nog niet voor de postcode 10900 10374 24763.

Verenigde Staten.
PostNL is in staat zendingen voor de Verenigde Staten te bezorgen. Alternatieve mogelijkheden worden ingezet en pakketten worden bezorgd met vertraging.

Frankrijk.
Vanwege het verplicht sluiten van niet-essentiële winkels is een beperkt aantal afhaalpunten beschikbaar.

Italië.
Alle postcodegebieden binnen Italië zijn weer toegankelijk. Pakketten kunnen weer worden bezorgd. Desondanks zijn er maatregelen genomen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Dit kan nog steeds leiden tot een langere bezorgtijd dan normaal.

België.
De winkels in België zijn sinds 11 mei weer. Dit heeft als gevolg dat het overgrote deel van de PostNL-locaties ook weer open zijn. Je kan je bestelling direct naar een PostNL-punt sturen. Pakketten die na een tweede poging niet bij de consument thuis bezorgd kunnen worden, gaan ook naar een PostNL-punt.

Ook is in België het aantal pakketten momenteel erg hoog. Dit in combinatie met de maatregelen van de Belgische regering kan ervoor zorgen dat jouw zendingen met bestemming in België vertraging oplopen.

De meest actuele status van de pakketten is te vinden via Track & Trace van PostNL.

Tijdelijke toeslag wereldzendingen.

Het aantal te bezorgen pakketten stijgt en tegelijkertijd moeten oplossingen worden gezocht voor slechter te bereiken gebieden of gestaakte vormen van transport. Deze ontwikkelingen zorgen voor aanpassingen in het logistieke proces en dat gaat gepaard met extra kosten die door onze netwerkpartners aan ons in rekening worden gebracht. Met name voor zendingen met een bestemming buiten Europa. Hierdoor zijn wij genoodzaakt een tijdelijke extra kilotoeslag door te rekenen in de prijs voor zendingen met een bestemming buiten Europa.

Wat dit betekent voor jou.
Concreet betekent dit dat, vanaf 17 april 2020, tijdelijk een toeslag wordt berekend op alle wereldzendingen. Een overzicht van de tijdelijke tarieven vind je hier. Zodra de gebruikelijke dienstverlening weer kan worden hervat, vervalt de toeslag. Al dat zo ver is, brengen wij je daar direct van op de hoogte.

Wij zijn bereikbaar.

Het coronavirus heeft ook invloed op onze dienstverlening. Desondanks hebben we onze werkwijze zo ingericht dat onze dienstverlening zoveel mogelijk hetzelfde blijft. Heb je daarom vragen? We zijn telefonisch, via chat of per e-mail bereikbaar.