Laatste updates

Actuele update m.b.t. het coronavirus.

30/06/2020
Afbeelding voor Actuele update m.b.t. het coronavirus.

We nemen de maatregelen als gevolg van het coronavirus erg serieus. Via deze blog houden we je daarom graag op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en maatregelen die effect hebben op het versturen van pakketten binnen Nederland en naar het buitenland. Maatregelen en duur daarvan verschillen per land en wijzigen continu.

Bezorgers PostNL.
PostNL volgt de algemene RIVM-richtlijnen en neemt maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen en het contact tussen bezorger en ontvanger te minimaliseren. PostNL licht medewerkers in en zorgt dat zij weten wat ze moeten doen om gezond en veilig te blijven en zo hygiënisch mogelijk te werken. Bezorgers houden 1,5 meter afstand en vermijden fysiek contact.

Bezorging van pakketten.
Het aantal te bezorgen pakketten is enorm gestegen. Online bestellen is in deze periode tenslotte een makkelijke en veilige manier om levensmiddelen en andere producten in huis te halen. Door de drukte die ontstaan is door het grote aantal bestellingen en de overheidsmaatregelen is het mogelijk dat de levering van jouw zendingen vertraging oploopt.

Onze bereikbaarheid.
De ontwikkelingen rondom het coronavirus hebben een grote invloed op onze huidige dienstverlening. Dit houdt in dat het langer kan duren voordat je een reactie van ons ontvangt, dan je misschien gewend bent. We vragen in deze bijzondere periode hiervoor jouw begrip en geduld, wanneer het anders loopt dan je gewend bent. Samen met PostNL zetten we alles op alles om de vertragingen te beperken. Voor de meest recente verzendstatus van jouw zending(en) verwijzen we je naar de Track & Trace informatie. Daarnaast kun je voor een overzicht van al jouw cases jouw persoonlijke caseoverzicht in jouw account raadplegen.

Afleverlocaties.
Ook zijn als gevolg van de maatregelen in Nederland en het buitenland sommige bedrijven of afleverlocaties gesloten. Indien een zending naar een gesloten bedrijf of afleverlocatie wordt verstuurd, wordt deze geretourneerd. Wees je ervan bewust dat wanneer in dit geval een zending geretourneerd wordt, verzendkosten niet geclaimd kunnen worden.

Haalservice Plus.

We houden de ontwikkelingen omtrent het coronavirus goed in de gaten en nemen de maatregelen als gevolg daarvan erg serieus. Zo ook PostNL. De maatregelen hebben op dit moment effect op het aanvragen en uitvoeren van de Haalservice Plus. Concreet heeft dit op dit moment de volgende consequenties:

  • Meervolume aanvragen is niet mogelijk.
  • Zelf aanleveren op depots is niet mogelijk.
  • Incidentele ritten aanvragen is niet mogelijk.

Vertragingen internationale pakketbezorging.

Hier zie je waar op dit moment verstoringen zijn die effect hebben op de internationale pakketbezorging.

Datum: 11 augustus 2020
Verwachting vertraging: onbekend
Land/stad: Wereldwijd

Gesloten routes:
Bezorging van pakketten is niet mogelijk naar: Anguila, Antigua & Barbuda, Bahamas, Barbados, Belize, Bermuda, Bolivia, Botswana, Brunei, Costa Rica, Domenica, Ecuador, Gambia, Grenada, Guatemala, Guinee, Guinee Bissau, Guyana, Haiti, Honduras, Iran, Jamaica, Kaaiman Eilanden, Kaapverdië, Koeweit, Laos, Libië, Maagden Eilanden, Mauretanië, Mongolië, Montenegro, Montserrat, Nepal, Niger, Papua Nieuw Guinea, Paraguay, Peru, Saint Kitts en Nevis, Saint Vincent and the Grenadines, Sierra Leone, Sint Lucia, Syrië, Tajikstan, Tsjaad, Turkmenistan, Venezuela, Yemen en Zuid Soedan.

Vertraagde routes:
Argentinië, Armenië, Algerije, Australië, Azerbaijan, Bahrein, België, Bhutan, Brazilië, Bulgarije, Centraal Afrikaanse Republiek, China, Canada, Chili, Colombia, Cuba, Curaçao, Cyprus, Denemarken, Dominicaanse Republiek, Duitsland, Estland, Egypte, El Salvador, Equatoriaal Guinea, Griekenland, Finland, Filipijnen, Frankrijk, Frans Guyana, Georgië, Hongarije, Hong Kong, Ierland, India, Israel, Italië, Jordanië, Japan, Kazachstan, Zuid Korea, Kosovo, Libanon, Litouwen, Letland, Marokko, Maleisië, Mexico, Nieuw Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Oekraïne, Paraguay, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Samoa, Servië, Senegal, Seychellen, Singapore, Slowakije, Slovenië, Spanje, Solomon Eilanden, Suriname, Thailand, Tonga, Tsjechië, Trinidad en Tobago, Turkije, Uruguay, Vaticaan stad, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Vietnam, Wit Rusland, Zambia, Zuid-Korea, Zweden, Zwitserland.

Duitsland.
De bezorging van pakketten in Duitsland loopt vertraging op als gevolg van de corona maatregelen. Daarnaast is, vanwege het verplicht sluiten van niet-essentiële winkels, een beperkt aantal afhaalpunten beschikbaar.

Verenigde Staten.
De situatie in de Verenigde Staten is momenteel zeer complex. Toch is PostNL in staat zendingen voor de Verenigde Staten te bezorgen. Alternatieve mogelijkheden worden voor het bezorgen van de pakketten ingezet. Dit zorgt voor een langere overkomstduur. Ook worden sommige pakketten bij aankomst in Amerika niet gescand, waardoor Track & Trace informatie niet altijd beschikbaar is.

Frankrijk.
Vanwege het verplicht sluiten van niet-essentiële winkels is een beperkt aantal afhaalpunten beschikbaar.

Japan.
Regenval en overstromingen in Japan zorgen ervoor dat meerdere gebieden van het land ontoegankelijk zijn. Het bezorgnetwerk is zwaar getroffen en sommige postkantoren zijn gesloten. In getroffen gebieden worden post en pakketten daarom met vertraging bezorgd. 

De getroffen gebieden bevinden zich in de volgende postcodegebieden:
Nagano: 3800000–3999999, Gifu: 5000000–5099999, Shizuoka: 4100000–4399999, Aichi: 4400000–4989999, Nara: 6300000–6399999, Kyoto: 6000000–6299999, Osaka: 53000000–5999999, Hyogo: 6500000–6799999, Wakayama: 6400000–6499999, Ehime: 7900000–7999999, Yamaguchi: 7400000–7599999, Fukuoka: 8000000–8399999, 8710000–8710999, Saga: 8400000–8499999, Kumamoto: 8600000–8699999, Oita: 8700000–8799999, Nagasaki: 8500000–8599999, 8115000–8115999, 8170000–8179999 en Kagoshima: 8900000–8999999.

België.
De winkels in België zijn sinds 11 mei weer. Dit heeft als gevolg dat het overgrote deel van de PostNL-locaties ook weer open zijn. Je kan je bestelling direct naar een PostNL-punt sturen. Pakketten die na een tweede poging niet bij de consument thuis bezorgd kunnen worden, gaan ook naar een PostNL-punt.

Ook is in België het aantal pakketten momenteel erg hoog. Dit in combinatie met de maatregelen van de Belgische regering kan ervoor zorgen dat jouw zendingen met bestemming in België vertraging oplopen.

De meest actuele status van de pakketten is te vinden via Track & Trace van PostNL.

Tijdelijke toeslag wereldzendingen.

Het aantal te bezorgen pakketten stijgt en tegelijkertijd moeten oplossingen worden gezocht voor slechter te bereiken gebieden of gestaakte vormen van transport. Deze ontwikkelingen zorgen voor aanpassingen in het logistieke proces en dat gaat gepaard met extra kosten die door onze netwerkpartners aan ons in rekening worden gebracht. Met name voor zendingen met een bestemming buiten Europa. Hierdoor zijn wij genoodzaakt een tijdelijke extra kilotoeslag door te rekenen in de prijs voor zendingen met een bestemming buiten Europa.

Wat dit betekent voor jou.
Concreet betekent dit dat, vanaf 17 april 2020, tijdelijk een toeslag wordt berekend op alle wereldzendingen. Een overzicht van de tijdelijke tarieven vind je hier. Zodra de gebruikelijke dienstverlening weer kan worden hervat, vervalt de toeslag. Al dat zo ver is, brengen wij je daar direct van op de hoogte.