De feestdagen staan weer voor de deur. Hét moment voor e-commerce bedrijven om het jaar succesvol af te sluiten met mooie acties en give-aways. Een feestelijke, maar ook uitdagende periode voor de e-commerce. Want hoe verwerk je die grote stroom aan bestellingen (en retouren)? En hoe ga je om met vertragingen van vervoerders als gevolg van het grote aantal pakketten dat in korte tijd verwerkt moet worden? Met deze 5 functionaliteiten stoom je jouw verzendproces klaar voor de eindejaarsperiode.
1. Houd klanten op de hoogte met track & trace.
Veel consumenten bestellen op het laatste moment hun cadeaus voor de feestdagen. Vertragingen bij grote vervoerders is dan ook onvermijdelijk door het grote aantal pakketten dat in korte tijd verwerkt moet worden. Hierdoor is het tijdens de eindejaarsperiode éxtra belangrijk om jouw klanten goed op de hoogte te houden van de status van hun zending. Dit doe je eenvoudig middels jouw eigen gepersonaliseerde track & trace mail- en pagina. Hiermee houd je jouw klanten proactief én automatisch op de hoogte van de status van hun zending. Zij weten zo precies waar ze aan toe zijn en zullen zich minder snel tot jou richten voor een update over de verzendstatus.
2. Richt jouw retourproces goed in.
Een toename in bestellingen betekent ook meer retouren. Met een goed ingericht retourportaal binnen je account is het verwerken hiervan eenvoudig. Klanten krijgen automatisch een mail met een link naar jouw eigen retourpagina. Ze downloaden hun label en kunnen de retourzending volgen zonder dat jij hier iets voor hoeft te doen. Bonus: door retourredenen in te stellen, krijg je waardevolle inzichten die je retouren in de toekomst kunnen verminderen.
3. Analyseer je zendingen en optimaliseer je proces.
Wil je weten waar je verbeterkansen liggen tijdens drukke periodes? Met MyAnalytics krijg je inzicht in onder andere verzendkosten, overkomstduur en eventuele vertragingen. Deze data helpt je om slimmere keuzes te maken. Denk aan efficiëntere verpakkingen of het herzien van interne processen. Maak een account aan en probeer MyAnalytics 14 dagen gratis!
4. Beheer je orders efficiënt met MyOrders.
Tijdens de feestdagen kan de stroom aan bestellingen overweldigend zijn. Met MyOrders houd je het overzicht en zorg je dat het orderverwerkingsproces vlekkeloos verloopt. Importeer orders automatisch, print picklijsten, pakbonnen en verzendlabels vanuit één overzicht. Zo bespaar je tijd en minimaliseer je fouten. Maak een account aan en probeer MyOrders 14 dagen gratis uit. Ontdek het gemak.
5. Voorkom fouten met slimme verzendregels.
Hoe meer tijd je kunt besparen tijdens de eindejaarsperiode, hoe beter. Een handige functionaliteit die je niet alleen helpt om tijd te besparen, maar ook om fouten te voorkomen bij het aanmaken van zendingen, is verzendregels. Kies per bestemming eenmalig het gewenste pakkettype, de vervoerder en eventuele verzekering en/of verzendoptie(s). De volgende keer wanneer je een zending naar deze bestemming verstuurt, worden alle verzendvoorkeuren automatisch voor je ingevuld. Efficiënt én eenvoudig!
Bundel je voordelen met een MyParcel Pakket.
Het is ook mogelijk om al deze functionaliteiten als onderdeel van een MyParcel Pakket af te nemen. Hiermee profiteer je van extra scherpe verzendtarieven én krijg je toegang tot functionaliteiten als MyAnalytics, MyContracts, MyOrders en verzendregels. Zo haal je het maximale uit je verzendproces tijdens de drukste tijd van het jaar.
Succes tijdens de eindejaarsperiode!
Heb je vragen over deze functionaliteiten, of andere vragen rondom de eindejaarsperiode? Neem dan contact met ons op. Onze experts staan 6 dagen per week voor jou klaar. Wij wensen jouw onderneming veel succes tijdens de eindejaarsperiode.