Eindejaarsperiode

Verzenden tijdens de eindejaarsperiode.

De eindejaarsperiode is een mooie periode om jouw e-commerce te boosten. Om er een succesvolle periode van te maken, hebben wij samen met PostNL, DHL, UPS en DPD verschillende voorbereidingen getroffen. Op deze pagina vind je alle wijzigingen die plaatsvinden en tips over hoe je je zo goed mogelijk voor kunt bereiden. Benieuwd naar actuele updates tijdens de eindejaarsperiode? Bekijk dan onze liveblog!

Bekijk liveblog

De belangrijkste wijzigingen.

  • Houd rekening met aangepaste aanlever- en bezorgtijden van PostNL, DHL, UPS en DPD. 
  • Gebruikmaken van de Haalservice? Houd dan rekening met de aangepaste haal- en brengservice van PostNL en DHL. Wil je rond Black Friday, Sinterklaas of Kerstmis meer pakketten laten ophalen dan normaal? Geef dan jouw planning aan ons door via het caseportaal.
  • Vanaf begin december dien je rekening te houden met aangepaste bezorgdagen voor post uit de brievenbus. 
  • Sommige vervoerders rekenen een piektoeslag tijdens de eindejaarsperiode om het extra personeel en materiaal deels te kunnen bekostigen.
    • PostNL: De piektoeslag van PostNL geldt van 19 november tot en met 31 december 2023 en bedraagt € 0,25 per pakket en € 0,15 per brievenbuspakje en wordt bovenop jouw gebruikelijke tarief doorberekend. 
    • UPS: De piektoeslag van UPS geldt van 1 oktober tot en met 14 januari 2024 en geldt voor pakketten die aan de specificaties van de grootpakkettoeslag of van de extra afhandelingskosten voldoen. De hoogte van de piektoeslag is variabel en afhankelijk van de bestemming. Meer informatie over de pakketspecificaties waarop deze toeslag van toepassing is en het tarief vind je op ups.com.
E-mailen op vakantie

Eindejaarskalender: Alle wijzigingen in één overzicht.

Tijdens de eindejaarsperiode zijn er een hoop belangrijke deadlines en wijzigingen waar je rekening mee moet houden. We hebben de belangrijkste wijzigingen voor je op een rijtje gezet in onze eindejaarskalender, wel zo makkelijk! Print de kalender uit, hang ‘m op en kom niet voor verrassingen te staan!

Download eindejaarskalender

Zo help jij de kans op vertragingen te verkleinen.

Samen met de vervoerders zetten we alles op alles om jouw klanten op tijd van hun bestellingen te voorzien. Toch blijft het helaas onvermijdelijk dat een deel van de post en pakketten niet binnen een dag bezorgd wordt. Je helpt de kans op vertraging te verkleinen door zendingen op tijd en verspreid door de week aan te leveren. Probeer indien mogelijk maandagen te vermijden en lever pakketten zo vroeg mogelijk in de ochtend aan. Houd daarbij rekening met afwijkende aanlever- en bezorgtijden.

Bekijk afwijkende aanlever- en bezorgtijden

Zo richt je je verzendproces optimaal in om jouw e-commerce te boosten.

Hoe verwerk je die grote stroom aan bestellingen (en retouren) tijdens de drukkere periode? En hoe ga je om met vertragingen van vervoerders als gevolg van het grote aantal pakketten dat in korte tijd verwerkt moet worden? Ontdek in onze blog hoe je middels 5 handige functionaliteiten jouw verzendproces klaarstoomt voor de eindejaarsperiode!

Ga naar de blog

Manage de verwachtingen van jouw klant.

Ondanks alle voorbereidingen bestaat tijdens de eindejaarsperiode de kans dat levertijden langer zijn dan jouw klanten gewend zijn. Voorkom teleurstellingen en laat jouw klanten vooraf weten dat de levertijden langer kunnen zijn en wees terughoudend in het bieden van garanties m.b.t. de bezorging van bestellingen. Daarnaast kun je kortingsacties spreiden en klanten stimuleren eerder te bestellen om de drukte voor jezelf en bij de vervoerders zo veel mogelijk te verdelen.

Kies de juiste verpakking.

Gedurende de eindejaarsperiode vind je feestelijke verpakkingen in onze webshop. Wil jij jouw klant tijdens de feestdagen verrassen met een andere verpakking? Bestel deze dan op tijd! Door de verwachte drukte kunnen levertijden namelijk langer zijn dan je gewend bent.

Verpak daarnaast al jouw bestellingen zo compact mogelijk, zorg dat de (print)kwaliteit van jouw verzendlabel en barcode in orde is en plak jouw verzendlabel op de grootste zijde van het pakket, rechts bovenin. Meer verpakkingstips? Bekijk de 10 richtlijnen voor het verpakken van producten in onze blog.

Bekijk feestelijke verpakkingen

Vertraagd/vermist pakket, wat nu?

Wanneer jouw zending nog niet is bezorgd en je hebt het vermoeden dat deze vertraagd is of kwijt is geraakt, dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Vaak is de zending nog onderweg naar de ontvanger. Lees onze blog over wat te doen bij een vertraagd of vermoedelijk vermist pakket.

Naar de blog

Mijn zending is beschadigd, wat nu?

Als jouw klant een beschadigd pakket heeft ontvangen, kun je hiervoor via jouw account een schadeclaim indienen.

Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, dient de zending aan een aantal voorwaarden te voldoen. Daarbij dien je binnen 7 kalenderdagen na de laatste scan van de zending alle gegevens op te sturen. In onze blog leggen we je uit hoe je een schadeclaim indient.

Naar de blog

Openingstijden en bereikbaarheid.

Kom je ergens niet uit? Neem dan een kijkje in onze kennisbank of dien een case in via jouw account. Dan kunnen wij jou gericht helpen. Via jouw persoonlijke caseoverzicht ben je altijd op de hoogte van de meest actuele status en details van iedere case. Hier kun je ook reageren en zelf cases sluiten zodra deze zijn opgelost.

Afwijkende openingstijden:

  • Zondag 24 december: gesloten.
  • Maandag 25 december: gesloten.
  • Dinsdag 26 december: gesloten.
  • Zondag 31 december: gesloten.
  • Maandag 1 januari: gesloten

Openingstijden 20 november t/m 31 december:

Maandag 08.00 – 18.30 uur
Dinsdag 08.00 – 18.30 uur
Woensdag 08.00 – 18.30 uur
Donderdag 08.00 – 18.30 uur
Vrijdag 08.00 – 17.00 uur
Zaterdag 09.00 – 17.00 uur
Zondag Gesloten

 

Veelgestelde vragen tijdens de piekperiode.

Er wordt een afleverscan getoond, maar mijn brievenbuspakje is niet ontvangen, wat nu? Waarom loopt de Track & Trace niet door? Waar vermeld ik het antwoord- of postbusnummer? Hoe maak ik een retourlabel aan?