Eindejaarsperiode

Verzenden tijdens de eindejaarsperiode.

De eindejaarspiek is dé periode waarin webshops veel meer bestellingen ontvangen dan in de rest van het jaar door feestdagen als Sinterklaas en Kerstmis. Een drukkere periode, zo ook voor jou als webshophouder! Samen met PostNL en DHL hebben we voorbereidingen getroffen om er ook dit jaar weer een succesvolle periode van te maken. Op deze pagina vind je alle wijzigingen die plaatsvinden en tips over hoe je je zo goed mogelijk voor kunt bereiden. Benieuwd naar actuele updates tijdens de eindejaarsperiode? Bekijk dan onze liveblog!

Bekijk liveblog

Alle belangrijke wijzigingen in één overzicht.

Tijdens de eindejaarsperiode zijn er een hoop belangrijke deadlines en wijzigingen waar je rekening mee moet houden. We hebben de belangrijkste wijzigingen voor je op een rijtje gezet in onze eindejaarskalender, wel zo makkelijk! Hiermee zul je niet voor verrassingen komen te staan tijdens de eindejaarsperiode. Print de kalender uit, hang ‘m op en vergeet nooit een belangrijke deadline!

Houd rekening met aangepaste aanlever- en bezorgtijden.

Samen met PostNL en DHL zetten we alles op alles om jouw klanten op tijd van hun bestellingen te voorzien. Toch blijft het helaas onvermijdelijk dat een deel van de post en pakketten niet binnen een dag bezorgd wordt. Je helpt de kans op vertraging te verkleinen door zendingen op tijd en verspreid door de week aan te leveren. Probeer indien mogelijk maandagen te vermijden en lever pakketten zo vroeg mogelijk in de ochtend aan. Houd daarbij rekening met afwijkende aanlever- en bezorgtijden.

Piektoeslag.

Om tijdens de drukke eindejaarsperiode zoveel mogelijk pakketten te verwerken en bezorgen, nemen vervoerders extra maatregelen. Zij nemen speciaal voor deze periode meer personeel aan en zetten meer materiaal in. Om dit deels te kunnen bekostigen, voeren vervoerders een piektoeslag in. Van 20 november t/m 31 december 2022 geldt daarom een piektoeslag op pakketten die via PostNL worden verzonden. De piektoeslag van PostNL bedraagt € 0,25 per pakket en € 0,15 per brievenbuspakje en wordt bovenop jouw gebruikelijke tarief doorberekend.

Manage de verwachtingen van jouw klant.

Ondanks alle voorbereidingen bestaat tijdens de eindejaarsperiode de kans dat levertijden langer zijn dan jouw klanten gewend zijn. Voorkom teleurstellingen en laat jouw klanten vooraf weten dat de levertijden langer kunnen zijn en wees terughoudend in het bieden van garanties m.b.t. de bezorging van bestellingen. Daarnaast kun je kortingsacties spreiden en klanten stimuleren eerder te bestellen om de drukte voor jezelf en bij de vervoerders zo veel mogelijk te verdelen.

Wijzigingen Haalservice.

  • Tijdens de eindejaarsperiode vindt de Haalservice op sommige dagen eerder plaats. Op officiële feestdagen is er helemaal geen Haalservice. Klik op onderstaande button voor een overzicht van de wijzigingen en bekijk of dit van invloed is op jouw logistieke proces. 
  • Wil je rond Black Friday, Sinterklaas of Kerstmis meer pakketten laten ophalen dan normaal? Geef dan jouw planning aan ons door via info@myparcel.nl vóór de deadlines die hiernaast zijn weergegeven.
  • Verpak jouw bestellingen zo klein en efficiënt mogelijk. Hiermee benut je de ruimte op de rolcontainer of in de postzakken optimaal. Geschikte verpakkingen nodig? Kijk dan even in onze webshop.

Let op! Tijdens de eindejaarsperiode komt het regelmatig voor dat Haalservice Plus zendingen op ‘Voorgemeld’ blijven staan. Hierdoor lijkt het alsof de zendingen verdwenen zijn, terwijl deze wel al aanwezig zijn op het depot. Houd hier rekening mee! Is de status van jouw zendingen onveranderd na 3 werkdagen? Neem dan even contact met ons op.

 

Feestdag Periode Uiterlijk doorgeven op
Black Friday en Sinterklaas za 19 nov t/m zo 4 dec ma 10 okt
Tussen Sinterklaas en Kerstmis ma 5 dec t/m zo 18 dec ma 24 okt
Kerst en oud & nieuw ma 19 dec t/m di 3 jan ma 7 nov

 

Kies de juiste verpakking.

Gedurende de eindejaarsperiode vind je feestelijke verpakkingen in onze webshop. Wil jij jouw klant tijdens de feestdagen verrassen met een andere verpakking? Bestel deze dan op tijd! Door de verwachte drukte kunnen levertijden namelijk langer zijn dan je gewend bent. Verpak daarnaast al jouw bestellingen zo compact mogelijk, zorg dat de (print)kwaliteit van jouw verzendlabel en barcode in orde is en plak jouw verzendlabel op de grootste zijde van het pakket, rechts bovenin.

Vertraagd/vermist pakket, wat nu?

Wanneer jouw zending nog niet is bezorgd en je hebt het vermoeden dat deze vertraagd is of kwijt is geraakt, dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Vaak is de zending nog onderweg naar de ontvanger. Lees onze blog over wat te doen bij een vertraagd of vermoedelijk vermist pakket.

Mijn zending is beschadigd, wat nu?

Als jouw klant een beschadigd pakket heeft ontvangen, kun je hiervoor via jouw account een schadeclaim indienen. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, dient de zending aan een aantal voorwaarden van PostNL te voldoen. Daarbij dien je binnen 7 kalenderdagen na de laatste scan van de zending alle gegevens op te sturen. In onze blog leggen we je uit hoe je een schadeclaim indient.

Openingstijden en bereikbaarheid.

Kom je ergens niet uit? Neem dan een kijkje in onze kennisbank of dien een case in via jouw account. Dan kunnen wij jou gericht helpen. Via jouw persoonlijke caseoverzicht ben je altijd op de hoogte van de meest actuele status en details van iedere case. Hier kun je ook reageren en zelf cases sluiten zodra deze zijn opgelost.

Afwijkende openingstijden:

  • Zaterdag 24 december: 08:00 – 16:00 uur
  • Zondag 25 december: gesloten.
  • Maandag 26 december: gesloten. 
  • Zaterdag 31 december: 09:00 – 17:00 uur
  • Zondag 1 januari: gesloten

Openingstijden 20 november t/m 31 december:

Maandag 08.00 – 18.30 uur
Dinsdag 08.00 – 18.30 uur
Woensdag 08.00 – 18.30 uur
Donderdag 08.00 – 18.30 uur
Vrijdag 08.00 – 17.00 uur
Zaterdag 09.00 – 17.00 uur
Zondag Gesloten

 

Veelgestelde vragen tijdens de piekperiode.

Waarom loopt de Track & Trace niet door? Hoe maak ik een retourlabel aan? Er wordt een afleverscan getoond, maar mijn brievenbuspakje is niet ontvangen, wat nu? Waar vermeld ik het antwoord- of postbusnummer? Hoe stel ik de bezorgopties in mijn checkout in?