Actuele updates m.b.t. de eindejaarsperiode.

Actuele updates m.b.t. de eindejaarsperiode.

Door de groei van de e-commerce branche, de ontwikkelingen rondom het coronavirus en de jaarlijks terugkerende eindejaarsdrukte wordt een record aantal pakketten, brievenbuspakjes en briefpost verstuurd. Op deze pagina delen we alle actuele updates over onze services, eventuele vertragingen, wijzigingen in het bezorgproces en ons platform als gevolg van de drukke eindejaarsperiode.

Donderdag 31 december 2020:

Iedere dag wordt er een record aantal pakketten verwerkt en bezorgd. Zowel in Nederland als in het buitenland. Ook zendingen met bestemming in het buitenland kunnen er daarom langer over doen dan je wellicht gewend bent. Met name zendingen naar Duitsland en Italië lijken op dit moment meer vertraging te hebben opgelopen. Mocht een zending, tegen jouw verwachting in, nog niet geleverd zijn, geef het nog een paar dagen extra de tijd. In de meeste gevallen is jouw zending gewoon nog onderweg naar de ontvanger.

Dinsdag 22 december 2020:

  • Momenteel is de maximale capaciteit voor het aanmaken van labels voor Pakket Nederland tijdelijk per account iets verruimd.
  • Meer informatie over de maatregelen die zijn getroffen om de enorme stroom aan pakketten deze periode beheersbaar te houden lees je hier.
  • Een overzicht van onze openingstijden t/m zondag 3 januari 2021:
Maandag 21 – 12: 08.00 – 18.30 uur Maandag 28 – 12: 08.00 – 18.30 uur
Dinsdag 22 – 12: 08.00 – 18.30 uur Dinsdag 29 – 12: 08.00 – 18.30 uur
Woensdag 23 – 12: 08.00 – 18.30 uur Woensdag 30 – 12: 08.00 – 18.30 uur
Donderdag 24 – 12: 07.00 – 17.00 uur Donderdag 31 – 12: 07.00 – 17.00 uur
Vrijdag 25 – 12: Gesloten Vrijdag 1 – 1: Gesloten
Zaterdag 26 – 12: Gesloten Zaterdag 2 – 1: 09.00 – 17.00 uur
Zondag 27 – 12: Gesloten Zondag 3 – 1: Gesloten
  • Antwoorden op veelgestelde vragen m.b.t. de huidige maatregelen:

Wat is er concreet aan de hand?
Er is op dit moment een limiet gesteld aan het aantal labels dat je aan kunt maken per account voor pakketzendingen binnen NL. De reden hiervoor is de uitzonderlijke drukte. Om het netwerk van PostNL draaiende te kunnen houden is het nodig om de toestroom van pakketten te beperken voor alle verzendende klanten. Dit is een hele vervelende maatregel maar helaas noodzakelijk. Je krijgt een (fout)melding in jouw account te zien wanneer je een zending aan probeert te maken en het limiet bereikt is. Omdat wij als klant vanuit PostNL een limiet op het aantal labels dat we kunnen aanmaken gekregen hebben, doen we ons uiterste best om iedere klant een eerlijke kans te geven. Hierdoor kunnen wij geen concrete uitspraken doen over hoeveel labels dit betreft voor jou als klant. Houd de statusupdate pagina in de gaten voor actuele ontwikkelingen.

Wat is dan het limiet aan het aantal pakketten dat ik kan versturen?!
Wij hebben als klant van PostNL een limiet op het aantal labels dat we kunnen aanmaken. We doen onze uiterste best om iedere klant een kans te geven om labels te kunnen aanmaken. Hierdoor kunnen wij geen concrete uitspraken doen over hoeveel labels dit betreft voor jou als klant. 

Waarom zo laat pas gecommuniceerd?
Wij doen onze uiterste best om je zo goed en snel mogelijk te informeren zodra we de juiste en correcte informatie hebben voor jullie. In dit soort bijzondere situaties raden wij je aan om de statuspagina goed in de gaten te houden. Via dit kanaal kunnen wij het snelst schakelen met jullie.

Ik heb mij aangemeld als nieuwe klant maar ik kan geen verzendlabels aanmaken. Hoe komt dit?
Het is helaas nog niet mogelijk om te starten met het verzenden van pakketten. De huidige capaciteit laat dit nog momenteel nog niet toe. De reden hiervoor is de enorme drukte van het moment. Om ervoor te zorgen dat het aantal pakketten dat verwerkt moet worden beheersbaar blijft, vragen wij nog heel even je geduld zodat we straks samen een vliegende start kunnen maken.

Maandag 21 december 2020:

  • Samen hebben we afgelopen tijd veel extra pakketten verwerkt en we zien nog steeds een enorme stijging voor de komende tijd. Om ons netwerk draaiende te kunnen houden is het nodig om de toestroom van pakketten te beperken voor alle verzendende klanten. Daarom hanteren we per 21 december tijdelijk een maximaal aantal pakketten dat per dag kan worden voorgemeld. Is dat maximum bereikt? Dan is het niet meer mogelijk om een label of barcode te genereren. Je krijgt vanaf dan ook een (fout)melding te zien zodra je een zending aan maakt. De volgende dag komen er weer nieuwe labels en barcodes beschikbaar. We begrijpen heel goed dat deze aanpassing vervelend is voor jou en dat het jouw proces verstoort. Dit is in deze uitzonderlijke tijd nodig om zoveel mogelijk pakketten goed te kunnen verwerken en bezorgen. Het is helaas niet mogelijk als nieuwe klant om direct te beginnen met het verzenden van pakketten. De huidige capaciteit laat het nog niet toe. We vragen de nieuwe klanten nog heel even geduld.
  • Dit betreft momenteel alleen pakketzendingen binnen Nederland.

Zaterdag 19 december 2020:

  • Het is helaas niet mogelijk als nieuwe klant om direct te beginnen met het verzenden van pakketten. De huidige capaciteit laat het nog niet toe. We vragen de nieuwe klanten nog heel even geduld.

Vrijdag 18 december 2020:

We zijn op de hoogte van de berichtgeving dat er meerdere winkels met PostNL punten zullen sluiten vanaf maandag 21 december. We staan in nauw contact met PostNL over de impact hiervan.


Donderdag 17 december 2020:

De nieuwe maatregel om winkels te sluiten heeft als gevolg dat een klein deel van de PostNL locaties per direct hun deuren hebben moeten sluiten. Pakketten die al op een gesloten PostNL locatie liggen, worden door PostNL zoveel mogelijk opgehaald en naar een PostNL locatie in de buurt gebracht die wel open is. Wil je weten welke PostNL locaties open zijn? Bekijk dan de openingstijden via de locatiewijzer en neem voor de zekerheid contact op met jouw dichtstbijzijnde PostNL locatie voor het inleveren van jouw pakketten.


Gesloten PostNL-punten.

  • Indien tijdens het bestellen is gekozen voor de bezorgoptie ‘ophalen op een PostNL locatie’ en die specifieke PostNL locatie is gesloten, dan worden deze pakketten naar een andere PostNL locatie in de buurt gebracht, die wel geopend is. 
  • Pakketten die op een gesloten PostNL locatie liggen omdat de ontvanger niet thuis was, worden opnieuw bezorgd. Hierover worden ontvangers zo goed mogelijk geïnformeerd.
  • Tijdelijk gesloten PostNL locatie worden z.s.m. uit de locatiewijzer verwijderd. 

Verleng indien mogelijk jouw retourtermijn.
PostNL vraagt webshops om de retourtermijn van bestellingen te verlengen naar minstens 30 dagen. Jouw klanten hebben op die manier langer de tijd om bestellingen te retourneren. De algehele lockdown duurt in ieder geval 5 weken en heeft veel impact op het netwerk van PostNL. Wanneer door een verlenging van de retourtermijn(en) de drukte bij PostNL enigszins verspreid kan worden, helpt dat enorm.

Pas je bezorgbelofte aan.
Met de sluiting van niet-essentiële winkels, verwacht PostNL de komende weken een recordaantal pakketten te verwerken en te bezorgen. Ondanks alles is PostNL nog steeds in staat 95% van de pakketten binnen een dag te bezorgen. Toch is het helaas onvermijdelijk dat een aantal pakketten vertraging oplopen. We hopen hiervoor op jouw begrip en die van alle consumenten. Kijk altijd voor de meest actuele status van een bestelling naar de Track & Trace code en -pagina en geef dit ook aan jouw klanten door.


Maandag 14 december 2020:

  • Zodra wij meer informatie hebben over de nieuwe Corona maatregelen en de gevolgen daarvan, brengen wij jullie op de hoogte.
  • De afgelopen periode worden iedere dag maar liefst 1,5 miljoen pakketten verwerkt door PostNL. Een eindejaarsdrukte die met name wordt veroorzaakt door de jaarlijkse kortings- en feestdagen en gevolgen van de coronacrisis. Natuurlijk hebben de wijzigingen in de processen door het in acht nemen van de maatregelen én de veiligheid en gezondheid van alle PostNL medewerkers hier ook invloed op. Ondanks dat PostNL het afgelopen jaar de capaciteit van haar netwerk flink heeft opgeschaald, bereikt deze op sommige momenten het maximum en kunnen niet alle pakketten direct worden verwerkt. De kans op vertraging is daarom groter. Carlos Mendes Aguiar vertelt hier meer over in onderstaande video en spreekt zijn waardering naar alle klanten uit.

Dinsdag 8 december 2020:

  • De eindejaarsdrukte is nog steeds in volle gang! Zo worden al langere tijd recordaantallen pakketten verwerkt en bezorgd. Met name aan het begin van de week. Hierdoor kunnen levertijden soms langer zijn dan jij en jouw klanten gewend zijn. Voorkom daarom teleurstellingen en laat jouw klanten vroegtijdig weten dat de kans op vertraging in deze periode groter is. Weet dat we er samen met PostNL alles aan doen om alle bestellingen zo snel mogelijk bij jouw klanten te bezorgen.

Woensdag 2 december 2020:


Dinsdag 1 december 2020:

  • Er zijn knelpunten ontstaan binnen een aantal depots. We doen er samen met PostNL alles aan om deze pakketten zo snel mogelijk bij de klant te bezorgen maar houd er rekening mee dat dit nog een aantal dagen kan duren.
  • De eindejaarsdrukte en maximale capaciteit bij PostNL hebben op dit moment effect op het aanvragen en uitvoeren van de Haalservice Plus. Concreet heeft dit de volgende consequenties:
    • Meervolume aanvragen is niet mogelijk.
    • Zelf aanleveren op depots is niet mogelijk.
    • Incidentele ritten aanvragen is niet mogelijk.

Vrijdag 20 november 2020:

  • Piektoeslag van € 0,25 geldig voor pakketten met bestemming binnen Nederland, binnen Europa, buiten Europa en pakketten die retour worden gestuurd door de ontvanger. De piektoeslag wordt bovenop jouw huidige prijs voor het versturen van een pakket doorberekend en loopt t/m 31 december 2020.