Partners

In samenwerking met GoedGepickt: De voordelen van een warehouse management systeem.

20/10/2023
Afbeelding voor In samenwerking met GoedGepickt: De voordelen van een warehouse management systeem.

Bij MyParcel werken we samen met veel partners op het gebied van warehouse management software. Eén van deze partners is GoedGepickt. Maak je de koppeling tussen GoedGepickt en MyParcel? Dan kun je in enkele klikken zendingen aanmaken zonder jouw GoedGepickt systeem te verlaten. Handig toch? In deze blog benoemen zij de voordelen van een warehouse management systeem.

Run jij een webshop en heb je een eigen magazijn met voorraad? Dan weet jij als geen ander dat het belangrijk is om overzicht én inzicht in jouw voorraad te behouden. Zeker wanneer je jouw producten via meerdere verkoopplatformen verkoopt. Het aanpassen van Excel-bestanden en het handmatig bijhouden van jouw voorraad is verleden tijd met een warehouse management systeem! 

Wat is een warehouse management systeem?

Een warehouse management systeem is een softwaresysteem dat alle informatie verwerkt die jij nodig hebt om overzicht te bewaren in jouw magazijn. Met het gebruik van magazijnsoftware weet je precies welk product op welke plek ligt en hoeveel bestellingen nog verwerkt moeten worden. Om hiermee aan de slag te gaan, is het van belang om eenmalig alle gegevens (automatisch) goed in te richten en de koppeling te maken die nodig is.

Persoon schrijft met pen wat op het formulier dat op het clipbord zit.

De voordelen van werken met magazijnsoftware.

Ga je aan de slag met een warehouse management systeem? Dan richt je dit eenmalig in, om vervolgens iedere dag te profiteren van de voordelen. Hieronder een aantal voordelen op een rij;

  • Overzicht in jouw magazijn.

Weet je precies welke voorraad waar ligt, en ook nog eens hoeveel stuks? Vaak is er wel één persoon in het magazijn die alles uit zijn hoofd weet. Maar wat als deze persoon er een dag niet is, of je assortiment flink wordt uitgebreid? Dan is het lastig om goed overzicht te houden. Hoe makkelijk zou het dan zijn wanneer alles digitaal terug te vinden is? Zo bespaar je tijd én voorkom je fouten. Kortom: tijd en energie die je voor andere belangrijke werkzaamheden kunt gebruiken.

Wanneer het productaantal en/of de omloopsnelheid groeit, neemt ook de kans op fouten toe. Deze fouten hebben gevolgen voor de administratie en kunnen leiden tot extra kosten en zelfs ‘nee-verkopen’. Om dit te voorkomen, doe je er goed aan jouw voorraad middels een warehouse management systeem bij te houden. Dit voorkomt fouten en zorgt voor een rustig en overzichtelijk magazijn!

  • Alles-in-één systeem.

Een ander groot voordeel van een warehouse management systeem? Door koppelingen met diverse partijen zorg je ervoor dat je veel verschillende informatie op één plek verzamelt. Hiermee heb je bijvoorbeeld alle bestellingen van verschillende verkoopplatformen op één plek staan en kunnen er gemakkelijk verzendlabels van verschillende verzendproviders gegenereerd worden. 

Ook het productaanbod komt samen onder dezelfde Stock Keeping Units (artikelcodes om je producten mee te kunnen identificeren). De producten die je op verschillende verkoopplatformen verkoopt, kun je in een warehouse management systeem met elkaar koppelen. Hierdoor houd je overal dezelfde voorraad aan. En wanneer er een voorraadmutatie plaatsvindt, wordt dit automatisch op alle plekken geüpdatet. Wel zo handig! 

Weg dus met handmatige handelingen waarbij je achter de feiten aanloopt. Hierdoor verklein je de kans op misgrijpen in het magazijn en zorg je dus voor minder frustratie bij de pick-medewerkers. Daarnaast zal er ook geen ‘nee-verkoop’ ontstaan, doordat je geen voorraad meer kunt verkopen die je niet hebt. 

  • Juiste orderverwerking.

Voor een optimale voorraadbeheersing is het belangrijk om jouw orders op de juiste manier te verwerken. Door het orderpickproces zo gemakkelijk mogelijk in te richten, verklein je de kans op voorraadverschillen. Daarnaast is het juist verwerken van de orders belangrijk voor een goede prognose van de voorraad.

Door het pickproces te versimpelen met voorraadlocaties, kun je ook het packproces automatiseren. Zo kan de software op basis van ingestelde regels een melding geven. Zoals een product dat extra goed ingepakt moet worden, of een extra product dat toegevoegd mag worden aan de bestelling. Daarnaast kan ook de verzendmethode bepaald worden, zodat het verzendlabel direct uit de printer rolt. 

  • Eenvoudige én snelle retourverwerking.

Maak je gebruik van warehouse management software? Dan kun je vanuit één overzicht al jouw retouren van verschillende verkoopplatformen inzien, aanmaken en verwerken. Je hoeft niet langer met losse papieren of bestanden te werken, waardoor je alle informatie overzichtelijk op één plek bewaart. Hierdoor weet de klantenservice direct wanneer er een retour is verwerkt in het magazijn, en hoeven afdelingen niet meer op elkaar te wachten. Dit is niet alleen prettig voor het personeel, maar hiermee verkort je ook de verwerkingstijd van een retour voor jouw consument!

Wanneer kies je voor magazijnsoftware?

Werk je met meerdere mensen in het magazijn of doe je alles alleen? In iedere organisatie is er een moment dat de Excel-overzichten niet meer zijn bij te houden. Het is nooit te laat om met magazijnsoftware te starten, maar beter te vroeg dan te laat! Verkoop je via meerdere verkoopplatformen? Dan is het sowieso verstandig om direct met magazijnsoftware aan de slag te gaan. Zodat je jouw kostbare tijd niet langer kwijt bent aan het handmatig aanpassen van de voorraad.

 

Persoon zit achter zijn bureau op zijn laptop. Naast het bureau liggen 3 pakketten.

Onze magazijnsoftware.

MyParcel is eenvoudig te koppelen aan diverse magazijnsoftware. Bekijk onze magazijnsoftware-koppelingen en ontdek hoe je de koppeling maakt.

Koppel jouw webshop

Alle koppelingen