Verzenden

Checklist voor het internationaal versturen van je pakketten.

14/08/2019
·
6 minuten leestijd
Afbeelding voor Checklist voor het internationaal versturen van je pakketten.

Wil je binnenkort ook pakketten naar het buitenland versturen? Dan zijn er een aantal zaken waar je van te voren rekening mee moet houden, want het werkt net even anders dan voor een pakket binnen Nederland. Een goede voorbereiding is daarom belangrijk bij het internationaal versturen van pakketten! Onze checklist helpt je hierbij.

1. Houd rekening met andere specificaties van een pakketzending.

Voor landen binnen de Europese Unie en daarbuiten gelden andere vereisten voor het maximale formaat en gewicht van een pakketzending. Bekijk de specificaties daarom goed voordat jij je pakket gaat versturen.

Zendingen binnen de EU. 

Gewicht 0 – 30 kg
> 30 kg (+ vrachttoeslag)
Gewichtsstaffels PostNL baseert de tarieven voor het versturen van EU-zendingen op basis van gewichtsstaffels. Dit betekent dat het gewicht van jouw zending invloed heeft op jouw verzendtarief.
Minimumformaat 10 x 10 x 1 cm
Maximumformaat 100 x 70 x 58 cm
> 100 x 70 x 58 cm (+ groot pakket)
> 175 x 78 x 58 cm (+ vrachttoeslag)
Totale omvang pakket 300 cm (= L x 2xB x 2xH)
Overkomstduur Bekijk hier per land het overzicht.
Track & Trace Beschikbaar voor jou en jouw klant.
Verzendopties overige EU-landen Verzekerd tot € 50,-
Verzekerd tot € 500,-

 

Zendingen buiten de EU.

Gewicht 0 – 20 kg
> 20 kg (+ vrachttoeslag)
Minimumformaat 10 x 10 x 1 cm
Maximumformaat 100 x 50 x 50 cm
> 100 x 50 x 50 cm (+ vrachttoeslag)
Volumetrisch gewicht De kilotoeslag is afhankelijk van de inhoud (dm3) van de zending.*
Overkomstduur Bekijk hier per land het overzicht.
Track & Trace Beschikbaar voor jou en jouw klant.
Verzendopties Verzekerd tot € 50,-
Verzekerd tot € 500,-
Tarieven buiten de EU

2. Bekijk of je jouw product(en) wel mag versturen.

Naar landen binnen de EU gelden dezelfde regels als Nederland met betrekking tot wat je wel en niet mag versturen. Buiten de Europese Unie zijn sommige producten verboden of alleen onder bepaalde voorwaarden naar het land van bestemming te versturen. Denk bijvoorbeeld aan alcoholische dranken of brandbare vloeistoffen. Bij overtreding van de regels is de douane namelijk bevoegd de producten te vernietigen of retour te sturen. Gevolg is dat jouw producten niet vergoed kunnen worden en de kans bestaat dat je een boete ontvangt. Controleer daarom van tevoren al wat je wel en niet mag versturen. Check de lijst met verboden producten.

3. Houd rekening met invoerrechten bij het internationaal versturen van pakketten.

Ga je verzenden buiten de Europese Unie? Dan zal jouw klant in sommige gevallen invoerrechten moeten betalen. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het soort product. Stuur daarom altijd een duidelijke en correcte factuur mee. 

4. Gebruik de juiste verpakking voor jouw product(en).

Een pakket dat naar het buitenland wordt verstuurd legt aardig wat kilometers af. Daarom is het belangrijk dat jouw pakket tegen een stootje kan. Gebruik altijd een stevige verpakking, die goed past en het product beschermt. In onze webshop vind je een ruim assortiment aan verpakkingen om jouw producten zorgeloos mee te versturen. Een uitgebreide lijst met verpakkingstips vind je hier

5. Check het adres op het verzendlabel.

Voor een bezorging van jouw pakketten in het buitenland bij de juiste ontvanger én op het juiste moment is het van belang dat het adres van de ontvanger correct is vermeld. Adressen kunnen in het buitenland namelijk net iets anders opgebouwd zijn dan binnenlandse adressen. Daarnaast verschilt dit per land. We hebben aantal tips voor jou!

  • Controleer goed van te voren of er geen postbusadres of afhaallocatie als afleveradres is opgegeven. Het is met uitzondering van de Emiraten en Saoedi Arabië, niet mogelijk om pakketten te versturen naar postbusadressen of afhaallocaties in het buitenland.
  • Bedrijfsnaam: Wanneer het adres een bedrijf, hotel, bungalowpark, sportvereniging of appartementencomplex betreft, kun je dat hier vermelden. Bestaat er geen bedrijfsnaam? Laat deze optie dan leeg. Wanneer er wel een bedrijfsnaam bekend is dan moet de bedrijfsnaam op het label overeenkomen met de naam op de gevel of bij de deurbel.
  • Naam: Wanneer er een bedrijfsnaam is ingevuld dan vul je hier de naam van de contactpersoon of de desbetreffende afdeling in die het pakket in ontvangst kan nemen. Bij een zending naar een consument dient de naam op het label overeen te komen met de naam zoals deze vermeld is bij de deur of de deurbel.
  • Postcode: De regels waaraan postcodes moeten voldoen, verschillen per land. Op deze pagina staat per land uitgelegd wat de regels zijn en tonen we een voorbeeld.
  • Straat, huisnummer, toevoeging:
    • Schrijf de straatnaam volledig uit. 
    • Als jouw klant aangeeft dat er geen huisnummer is, maar dat het huis een naam heeft. Dan moet de naam van het huis als bedrijfsnaam worden vermeld. 
    • In België worden toevoegingen op het huisnummer aangeduid met Bus (voorbeeld Marktplein 3 Bus 2). 
    • Probeer de toevoeging bij overige landen zo kort mogelijk te houden (voorbeeld: Apt 3). Maak geen gebruik van interpunctietekens, zoals de punt. Deze worden in de verwerking bij PostNL namelijk niet herkend en de kans bestaat dat het systeem dit teken met een andere verward. 
    • Bij buitenlandse zendingen komt het regelmatig voor dat het huisnummer voor de straatnaam staat. Op het verzendlabel wordt het huisnummer echter altijd achter de straatnaam geplaatst. Geen zorgen! Dit zorgt niet voor problemen bij het bezorgen/verwerken van de zending.
  • Extra veld straat: Houd er rekening mee dat er bij veel adressen in Scandinavië en Frankrijk er een deur of appartement code vereist is. Deze kun je noteren in het extra veld straat.
  • Plaats: Hier vul je de plaats en indien van toepassing de regio in.
  • E-mail en telefoonnummer: Vermeld een telefoonnummer en e-mailadres van jouw klant op het pakket. In veel gevallen wordt er contact opgenomen met de ontvanger door de buitenlandse vervoerder over de status van de zending. Op het moment dat jouw klant niet aanwezig is bij de bezorging, dan mag de buitenlandse vervoerder de zending bij de buren bezorgen.

6. Vermeld van te voren de overkomstduur bij internationaal verzenden.

Voorkom frustratie en onduidelijkheid door jouw klant vooraf goed te informeren over de tijdsduur van de bezorging van het pakket. Je kunt dit bijvoorbeeld opnemen in de Track & Trace e-mail. Een pakket dat de grens van de Europese Unie overgaat krijgt bijvoorbeeld te maken met inklaringstijd bij de douane. Dit kan de overkomstduur van een pakket verlengen. Voor een volledig overzicht van de overkomstduur per land kijk je hier

7. Houd je aan douaneformaliteiten.

Verstuur je naar landen binnen de Europese Unie? Dan geldt vrij verkeer van goederen (en diensten) en gelden gunstige voorwaarden bij de handel. Dit zijn bijvoorbeeld voorwaarden op het gebied van bezorgtijden, aanlevervoorwaarden, douaneformaliteiten en tarieven. Deze gelden niet bij het versturen van goederen (en diensten) buiten de Europese Unie. Daarom krijg je te maken met douaneformaliteiten. Voor landen waar douaneformulieren voor nodig zijn is dit geïntegreerd in ons systeem. Het betekent dat we in ons systeem voorzien in het CN23 formulier, CP71 formulier en Commercial Invoice. Je leest hier meer over het invullen van de vereiste douaneformulieren.

Let op! Het is belangrijk dat de gegevens op het douaneformulier overeenkomen met de gegevens op de verkoopfactuur. Als deze gegevens afwijken, dan zal de douane de zending tegenhouden. 

8. Waar is mijn pakket?

Als je jouw pakket op de post hebt gedaan, dan wil je natuurlijk op de hoogte blijven van de status van de zending! Dit kan eenvoudig vanuit jouw MyParcel account. Ga hiervoor naar je zendingenoverzicht en klik op de betreffende barcode. Je ziet vervolgens de Track & Trace code van PostNL en de verzendpartner in het buitenland. 

9. Notificatie mislukte bezorging.

Als een bezorgpoging niet is gelukt, dan is de buitenlandse vervoerder niet verplicht om een kennisgeving in de brievenbus te doen. Bij het internationaal versturen van pakketten is het belangrijk dat jouw klant de status van de zending in de gaten houd. Om te zorgen dat jouw klant de buitenlandse zending kan volgen, is het belangrijk om altijd het e-mailadres van jouw klant te vermelden bij het aanmaken van het verzendlabel en dat je de functie ingeschakeld hebt staan om de Track & Trace mail naar jouw klant te versturen. Mocht je de functie nog niet ingeschakeld hebben, dan kan je dit doen via de onderstaande stappen:

Login in jouw MyParcel account —> Accountinstellingen —> Track & Trace —> Verstuurd Track & Trace mails —> Ja

Meer weten?

We hopen je met onze checklist op weg geholpen te hebben in de voorbereiding van het wereldwijd versturen van jouw pakketten. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ons altijd bereiken. We staan voor je klaar!