Magazine

Hogere omzet met de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

16/04/2020
Afbeelding voor Hogere omzet met de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

Er zijn allerlei manieren om de bezoekers van jouw webshop te verleiden tot een aankoop. Natuurlijk zijn zaken als een betrouwbare uitstraling belangrijk voor het verhogen van de conversie, maar daarnaast kun je ook de beïnvloedingsprincipes van Cialdini toepassen. Deze principes kunnen een grote rol spelen in het verkrijgen van meer klanten en het verhogen van de omzet. Wat deze principes inhouden en hoe je ze kunt inzetten voor jouw webshop lees je in dit artikel.

Sociale bewijskracht

Het eerste beïnvloedingsprincipe dat Cialdini in 1984 beschreef is sociale bewijskracht. Waar het jaren geleden nog prima werkte als een webwinkelier zei dat een product een goede aankoop was, zijn consumenten daar tegenwoordig minder gevoelig voor. Veel beter werkt het als je ervoor zorgt dat andere mensen zeggen dat jouw producten geweldig zijn. Mensen zijn sociale wezens die continu op zoek zijn naar bevestiging. Als webwinkelier kun je hier slim op inspelen door het tonen van klantreviews op de productpagina’s. De (positieve) reviews dienen als bevestiging dat het product een goede aankoop is. Dit schept vertrouwen en resulteert in een grotere verkoop van het desbetreffende product. Vraag jij jouw klanten nog niet om een review? Begin hier dan vandaag nog mee.

Autoriteit

Sta je bekend als expert in jouw vakgebied? Dan is de kans groot dat klanten graag bij jou kopen. Iemand met autoriteit wordt vaak geacht gelijk te hebben en we geloven experts eerder. Consumenten zijn daarom geneigd om een product te kopen bij een bekend bedrijf en laten onbekende bedrijven steeds vaker links liggen. Door het tonen van jouw autoriteit kun je klanten naar je toe trekken. Dit doe je bijvoorbeeld door kennis over jouw vakgebied te delen, door relevante onderzoeksresultaten te delen en door keurmerken en gewonnen awards duidelijk op je website te vermelden. Dit geeft consumenten de bevestiging en het vertrouwen dat zij nodig hebben om bij jou te kopen.

Schaarste

Het principe van schaarste wordt veel toegepast binnen de e-commerce. Producten die in beperkte oplage aanwezig zijn of slechts tot een bepaalde datum besteld kunnen worden, krijgen extra aantrekkingskracht. Hiermee wordt een gevoel van urgentie opgewekt. ‘Je moet nu bestellen, want anders vis je achter het net.’ Van nature vinden mensen het niet prettig om dingen mis te lopen, daar kun je als webwinkeleigenaar handig op inspelen. Bijvoorbeeld door bij elk product de actuele voorraad te tonen, zeker als je met kleine voorraden werkt. Heb je nog 1 item op voorraad van een bepaald product, laat dit dan duidelijk zien. Je zult merken dat het zo uitverkocht is. Ook in kortingsacties kun je gebruik maken van het principe van schaarste. Door bijvoorbeeld alleen korting te geven aan de eerste tien klanten, of door een tekst als ‘op = op’ toe te voegen.

Commitment en consistentie

Door verbinding te maken met je doelgroep, door regelmatig contact te houden en het gesprek aan te gaan creëer je verbondenheid en betrokkenheid. Het is dan veel makkelijker om…

Lees alle zeven beïnvloedingsprincipes in ons digitale magazine (pagina 13). Vraag het magazine hieronder direct aan en vergeet niet mee te doen met de winactie voor het boek “Meer verdienen met je webshop”.

Digitaal magazine aanvragen?

Wil je ons digitale magazine ontvangen en het artikel verder lezen? Vul hieronder je gegevens in en we sturen hem kosteloos naar je op!